Co trzeci Polak (33%) chętnie spędza czas ze swoimi bliskimi ze starszego pokolenia, śledząc ulubione filmy i programy na szklanym ekranie. Więcej niż co czwarty preferuje wspólnie aktywność fizyczną – wynika z badania „Międzypokoleniowe rozmowy Polaków”, przeprowadzonego w styczniu 2012 roku na zlecenie marki TENA.
- Wyniki pokazują, że Polacy chętnie spędzają czas z bliskimi ze starszego pokolenia. Świadczy to o dużej roli rodziny w budowaniu więzi międzypokoleniowych. Wspólnie spędzony czas jest ważny dla obu stron. Osoby starsze zaspokajają w ten sposób potrzebę przynależności do rodziny, czują się ważne i potrzebne, mimo upływu lat. Dla przedstawicieli młodszego pokolenia są to ważne chwile, z których mogą czerpać wiele cennych doświadczeń. Wspólne wykonywanie aktywności, niezależnie od tego, czy będzie to oglądanie filmów, czy granie w piłkę, zbliża ludzi do siebie – mówi Barbara Szatur – Jaworska, ekspert kampanii CoreWellness – wewnętrzna siła.
Wspólny sposób spędzania wolnego czasu powinien być dopasowany do możliwości fizycznych i kondycji zdrowotnej osoby starszej. Jak twierdzi Włodzimierz Baranowski – ginekolog, ekspert kampanii CoreWellness – wewnętrzna siła - Młodsi mogą bardzo pozytywnie wpływać na aktywność fizyczną osób ze starszego pokolenia, zachęcając je do tego, czy inicjując wspólne spędzanie czasu. Bardzo często osoby starsze, zwłaszcza kobiety, które mają dolegliwości zdrowotne np. NTM (nietrzymanie moczu) obawiają się, że nadmierna aktywność będzie dla nich zbyt dyskomfortowa. Zupełnie niepotrzebnie. Warto, aby w takiej sytuacji mamy, siostry, wnuczki uświadamiały sobie nawzajem, że ćwiczenia dopasowane do kondycji są potrzebne każdemu, niezależnie od wieku. Aktywnością, którą można wykonywać wspólnie, w dowolnym miejscu i czasie, są ćwiczenia mięśni Kegla (mięśni dna miednicy), które oprócz problemów z nietrzymaniem moczu, niwelują bóle kręgosłupa, poprawiają postawę i pozytywnie wpływają na ogólną kondycję.
Zobacz również:
Po prostu być
W jaki sposób wartościowo spędzić czas z bliskimi? Czy wspólne oglądanie telewizji to dobry pomysł?
- Pytajcie i słuchajcie
- Powiedz jej także o swoich oczekiwaniach
- Aktywnie w domu
*****
Celem kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła” jest edukowanie społeczeństwa na temat możliwości prowadzenia aktywnego trybu życia przez osoby dotknięte problemem nietrzymania moczu, obalenie mitów na temat nietrzymania moczu jako dolegliwości osób starszych i schorowanych oraz zachęcenie kobiet do poruszania tego tematu podczas rozmowy ze swoim lekarzem.
Dodatkowe informacje: W Polsce nietrzymanie moczu dotyka ok. 3 mln kobiet. Wysiłkowe nietrzymanie moczu to niekontrolowany wyciek moczu w trakcie czynności związanych z napinaniem mięśni brzucha (kaszel, kichanie, taniec, ćwiczenia fizyczne). Jedną z jego przyczyn może być osłabienie mięśni dna miednicy. Problem ten w znacznym stopniu dotyka kobiety w okresie menopauzy oraz po przebytej ciąży. Naglące nietrzymanie moczu to objaw pęcherza nadreaktywnego. Pojawia się, gdy występuje parcie naglące na mocz. Może być spowodowane nadwrażliwością pęcherza lub zaburzeniami w unerwieniu pęcherza.
Patronat nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Urologiczne i Polskie Towarzystwo Ginekologiczne. Organizatorem kampanii jest firma SCA Hygiene Products, producent marki TENA. Partnerem akcji jest Stowarzyszenie Osób z NTM „UroConti”.
Więcej informacji: www.corewellness.pl, www.TENA.pl
Komentarze do: Telewizja czy spacer? Polacy o czasie wolnym z bliskimi osobami