Szukaj

Bariery psychologiczne a stosowanie środków antykoncepcyjnych przez młodzież

Podziel się
Komentarze2

Przyczyną niestosowania środków antykoncepcyjnych przez młodzież jest zazwyczaj wstyd przed wizytą u lekarza ginekologa oraz zakłopotanie związane z ich zakupem - wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1 = 3”. Uczestnicy badania wspomnieli również o kosztach - chcieliby, aby środki antykoncepcyjne były przynajmniej współfinansowane przez państwo. Psychologiczną barierą przed zwróceniem się do lekarza o przepisanie środków antykoncepcyjnych było zakłopotanie.



Respondentki czuły się skrępowane faktem, że lekarz może się okazać mężczyzną lub tym, że badanie dotyczy miejsc intymnych. Wstydziły się również poprosić o przepisanie tabletek antykoncepcyjnych. Mimo, iż wiedziały o ich istnieniu zakłopotane nie potrafiły zwrócić się z prośbą o przepisanie recepty ani porozmawiać na tematy związane ze współżyciem. Często czuły się winne, że nie powinny tego robić ze względu na „tak młody wiek". Jedna z respondentek zauważyła, że środki antykoncepcyjne stosują mieszkańcy miast, bo według niej „ludzie ze wsi raczej się boją stosować środki antykoncepcyjne, dziewczyny obawiają się nawet pójść do apteki i kupić prezerwatywy.” Strach przed reakcją otoczenia sprawia, że młode kobiety niechętnie decydują się na zakup preparatów antykoncepcyjnych.

W małych miejscowościach czy na wsiach młodzież idąc do apteki po środki antykoncepcyjne nie czuje się wystarczająco swobodnie i anonimowo - mówi dr n. med. Grzegorz Południewski, ginekolog, prezes Towarzystwa Rozwoju Rodziny. - Dziewczęta obawiają się, że w kolejce mogą spotkać sąsiadkę lub inną znajomą osobę, która negatywnie oceni ich postępowanie. Młodzi ludzie boją się, że w ten sposób staną się obiektem nieprzyjemnych plotek i drwin, a ich życie seksualne nie będzie już tylko i wyłącznie ich intymną sprawą.

Z badania „Postawy i zachowania seksualne młodych Polaków" przeprowadzonego przez CBOS na potrzeby kampanii „Kiedy 1+1=3" wynika, że młodzi ludzie chcieliby, aby środki antykoncepcyjne były w całości lub przynajmniej częściowo finansowane przez państwo. Młodociane matki podzielały tę opinię i wyrażały poparcie dla refundowania środków antykoncepcyjnych przez państwo. Jedna z badanych respondentek stwierdziła nawet, że dobrym rozwiązaniem byłoby bezpłatne rozdawanie środków antykoncepcyjnych przez szkolne pielęgniarki lub higienistki.

  • cena środków antykoncepcyjnych w stosunku do zarobków jest wysoka, nie każdego na nie stać;

  • młodzi ludzie, którzy nie zarabiają nie mogą (lub nie chcą) liczyć na pomoc finansową rodziców, ponieważ wiąże się to z rozmową na temat ich życia seksualnego (wstyd, obawa przed reakcją rodziców);

  • dobre środki antykoncepcyjne są droższe.

Uczestnicy obu badań wymieniali następujące argumenty przemawiające za refundacją:

  • środki antykoncepcyjne będą bardziej dostępne, więcej osób będzie mogło je kupić;

  • łatwiejszy dostęp do środków antykoncepcyjnych pozwoli na zmniejszenie się liczby ciąż młodych dziewcząt;

  • z punktu widzenia ekonomiczno-społecznego: refundacja środków antykoncepcyjnych jest dla państwa bardziej opłacalna niż późniejsza pomoc samotnej matce; więcej osób będzie miało udane życie, będzie mniej samotnych matek, będzie więcej szczęśliwych ludzi.

Wśród innych barier dotyczących niestosowania preparatów antykoncepcyjnych młodzież wyróżniła: obawy zdrowotne, przekonania religijne czy brak wiary w ich skuteczność.





Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3"

Inspiracją do powstania Kampanii były niepokojące statystyki dotyczące nieodpowiedzialnych zachowań seksualnych młodych ludzi, a także niedostateczną wiedzą nt. antykoncepcji w Polsce. Potwierdziły to przeprowadzone w kwietniu br. badania nt. postaw i zachowań seksualnych młodych Polaków oraz badanie sytuacji młodocianych matek. Celem kampanii jest edukacja młodych ludzi nt. odpowiedzialnych zachowań seksualnych poprzez uświadamianie ich, że z seksem zawsze będzie wiązał się temat macierzyństwa i rodzicielstwa. Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa ma za zadanie promować świadomość antykoncepcyjną oraz świadome planowanie rodziny, aby w przyszłości rodzicami stawali się ludzie dojrzali do decyzji o posiadaniu potomstwa. Zdaniem specjalistów głównym czynnikiem pozwalającym realizować świadome rodzicielstwo jest wiedza. Bez informacji na temat antykoncepcji i bez swobodnego dostępu do niej, nikt nie zrealizuje skutecznie swoich planów, szczególnie w tak delikatnej materii jaką jest sfera intymna. Dlatego organizatorzy Kampanii postawili sobie za cel edukację. W ramach przeprowadzonego Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa Kampania odwiedziła z akcjami edukacyjnymi Lublin, Kraków, Wrocław, Gdańsk i Toruń. Rozdano ponad 4000 przewodników po antykoncepcji. W każdym mieście była możliwość skorzystania z porad specjalistów: ginekologa i/lub seksuologa.

Patronat honorowy nad Kampanią objęli: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Plc. - patron świadomego rodzicielstwa.

* Badanie CBOS, kwiecień 2008, reprezentatywna próba ogólnopolska 495 osób w wieku 13-21 lat

** Badanie CBOS, kwiecień 2008, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi matkami z różnych regionów Polski, 14 kobiet urodziło w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 6 nie później niż 5 lat temu, 5 ponad 5 lat temu i 10 ponad 10 lat temu.

Dodatkowych informacji udziela:
Magdalena Bober
Public Relations Manager
m.bober@gedeonrichter.com.pl
tel. (22) 642 67 39, lub 0 695 808 230

Izabela Sałamacha - Feedback/Hill & Knowlton
izabela.salamacha@hillandknowlton.pl
Tel. (22) 646 22 02 - 04 lub 0 609 900 492

Aleksandra Sienkiewicz - Feedback/Hill & Knowlton
aleksandra.sienkiewicz@hillandknowlton.pl
Tel. (22) 646 22 02 - 04 lub 0 609 503 657

Komentarze do: Bariery psychologiczne a stosowanie środków antykoncepcyjnych przez młodzież (2)

katka25
katka25 19-04-2010 11:00

oprócz tego

1

dla młodzieży ważna jest też cena tabletek, mało kogo w ogólniaku stać np na najdroższe tabsy. ja sie przełamałam i poszłam do gina, ale już żeby receptę zrealizować to szukałam w necie. Doz.pl to chyba jedyna apteka int... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
elizka755
elizka755 20-09-2008 17:44

Mądry artykuł

1

bardzo madry artykul.naprawde.i sluszne wnioski.... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze