Poziom wykształcenia ma duże znaczenie dla płodności kobiet, zarówno na liczbę dzieci, jak i na wiek, w którym kobiety rodzą. A także, wpływa on na decyzję o wejściu w związek, ujawnia badanie francuskiego Narodowego Instytutu Badań Demograficznych (Institut national d'études démographiques, Ined).
Płodność kobiet urodzonych we Francji metropolitarnej kieruje się raczej ku stabilności dotyczącej średniej liczby dzieci, czyli około 2 dzieci na kobietę, ale zmienia się ona w zależości od uzyskanego dyplomu, odnotowuje badanie, oparte na danych zebranych we Francji w latach 2000 i 2008.
Im wyższy jest dyplom, tym mniejsza jest płodność, wyjaśnia pani Emma Davie z Insee, współautorka badania zrealizowanego wspólnie z Narodowym Instytutem Badań Demograficznych, w czasie konferencji prasowej.
Zauważono, iż kobiety mniej wykształcone są bardziej płodne niż kobiety najlepiej wykształcone: w roku 2008, współczynnik dzietności (ang. Total Fertility Rate - TFR) wynosił około 2,5 dziecka na kobietę w pierwszym przypadku i nieco mniej niż 1,8 dziecka na kobietę w drugim przypadku.
Jednakże, w tych dwóch grupach płodność wzrosła w latach 2000-2008: a więc to tym dwóm grupom Francja zawdzięcza utrzymanie poziomu dzietności, podczas gdy w kategoriach „pomiędzy” płodność ma raczej tendencję spadkową.
Przede wszystkim, z powodu dużego udziału w generalnej populacji, to maturzystki oraz posiadaczki wyższych dyplomów zapewniają największy poziom dzietności we Francji, i to coraz bardziej: ponad 43% dzieci urodzonych w roku 2008 ma matkę, która ukończyła studia wyższe, w porównaniu do 34% w roku 2000.
Zobacz również:
Średni wiek urodzenia dziecka wzrasta wraz z dyplomem: kobiety bez dyplomu mają średnio 3 i pół roku mniej, niż kobiety z wyższymi studiami (około 28 lat i 32 lata), i dwa lata mniej niż maturzystki w momencie urodzenia dzieci.
Średni wiek urodzenia pierwszego dziecka także się zmienia: niewiele ponad 25 lat dla kobiet bez dyplomu, 30 lat dla kobiet z najwyższym wykształceniem. Wszystkie te obserwacje potwierdzają, że kobiety dyplomowane mają tendencję do czekania, aż skończą studia, zanim zaczną rodzić dzieci, podczas gdy, na odwrót – kobiety nie wykształcone bardzo prędko inwestują w rodzinę, a więc bardzo prędko rodzą dzieci, podkreśla pani France Prioux, z Narodowego Instytutu Badań Demograficznych.
Badanie pokazuje, że kobiety urodzone poza Francją prezentują z pewnością poziom dzietności nieco większy niż kobiety urodzone we Francji, ale nie ma to wielkiego wpływu na ogólny poziom dzietności: poziom ten w 2008 roku wynosił 1,86 dziecka na kobietę niezależnie od jej pochodzenia oraz 1,79 dziecka na kobiety urodzone we Francji.
Inne badanie Narodowego Instytutu Badań Demograficznych opublikowane niedawno pokazuje, że poziom wykształcenia wpływa także na pary.
Coraz mniej dorosłych ludzi żyje w związkach, przede wszystkim między 25 i 65 rokiem życia, z powodu wzrostu liczby separacji. Natomiast, proporcja młodych par poniżej 25 roku życia przestaje spadać.
Narodowy Instytut Badań Demograficznych odnotowuje, że dyplomy sprzyjają życiu w parze wśród mężczyzn. Między 30 i 75 rokiem życia, mężczyźni bez dyplomu o wiele rzadziej żyją w parze niż inni.
Jeśli chodzi o kobiety, między 30 i 45 rokiem życia, to właśnie kobiety bez dyplomu żyją coraz rzadziej w parze, natomiast powyżej 45 roku życia, to właśnie kobiety, które nie mają matury, najczęściej mają partnera.
Komentarze do: Im bardziej kobiety są wykształcone, tym mniej mają dzieci