Szukaj

Media społecznościowe mogą zachęcać młode osoby do używania prezerwatyw?

Podziel się
Komentarze0

Badania wykazały, iż informowanie o chorobach przenoszonych droga płciową za pomocą Facebooka może skutecznie wypromować używanie prezerwatyw wśród młodych użytkowników portalu. Tylko niewielki odsetek młodzieży otrzymuje kompleksową edukację seksualną oraz informację dotyczące przenoszenia HIV oraz innych chorób płciowych.



Społeczne media natomiast mogą stać się skuteczną alternatywą w propagowaniu bezpiecznego seksu przy użyciu internetowych sieci kontaktów - wskazuje badanie opublikowane w listopadowym numerze American Journal of Preventive Medicine.

Wykorzystanie społecznościowych mediów do zmniejszenia występowania ryzykownych zachowań seksualnych jest czymś nowym i stanowi pierwszy krok do dotarcia do olbrzymiej ilości młodych osób - twierdzi prowadząca projekt doktor Sheana S. Bull z Department of Community and Behavioral Health w Colorado School of Public Health w University of Colorado Anschutz Medical Campus w Aurorze.

Zatrudnieni do badania publikowali swoje komentarze na popularnych blogach oraz stronach internetowych, a także w lokalnych oraz uniwersyteckich pismach w tych miastach Stanów Zjednoczonych, gdzie wykazano większą od średniej ilość osób zakażonych chorobami przenoszonymi drogą płciową.

Rekrutacja osób objętych badaniem skupiła się na młodych Latynosach oraz Afroamerykanach. Każda osoba miała za zadanie pozyskać do projektu kolejne 3 osoby, które to były zobowiązane do dalszego pozyskania kolejnych 3 uczestników. I tak przez 5 faz rekrutacyjnych.


Uczestników losowo przydzielono do dwóch grup.

Pierwsza z nich otrzymywała wiadomości od Just/Us - istniejącej na Facebooku grupy promującej zdrowie seksualne, na której każdego tygodnia pojawiają się nowe wiadomości dotyczące bezpiecznego seksu, używania prezerwatyw oraz testów badających choroby przenoszone drogą płciową.


Druga grupa natomiast była przydzielona do grupy "18-24 News" informującej o wydarzeniach interesujących dla grupy wiekowej 18-24 lat, do których doszło pomiędzy szóstą wieczorem a północą.

Dane o używaniu prezerwatyw zbierano podczas 60 dni badania.

Wykazały one, iż podczas ostatniego stosunku 68% osób z grupy "Just/Us" używało kondomów, w porównaniu do 56% młodych ludzi z grupy "18-24 News". W wypadku średniej używania środków antykoncepcyjnych w ciągu ostatnich 2 miesięcy, 63% osób z pierwszej grupy używało prezerwatywy, natomiast w drugiej grupie użyto jej w 57% przypadków.

Efekt ten z czasem malał i po 6 miesiącach od pierwotnego badania nie było różnicy pomiędzy obydwiema grupami.

Tym samym krótkoterminowy efekt wykorzystania społecznościowych mediów jest co najmniej równie dobry jak w wypadku zastosowania tradycyjnych metod.

Jednakże pomimo dużej skuteczności wykorzystania nowoczesnych technologii w werbowaniu do programu osób ze środowisk szczególnie narażonych na HIV oraz na inne choroby przenoszone drogą płciową, należy wziąć poprawkę, iż wyniki badania oparte były na relacjach uczestników i mogły zostać zawyżone.

Według Nathana K. Cobba, lekarza z Schroeder Institute for Tobacco Research and Policy Studies w American Legacy Foundation w Waszyngtonie, Facebook oferuje bezprecedensową możliwość bezpośredniego dotarcia do poszczególnych osób. I choć te nowe podejście wymaga multidyscyplinarności i zmian w modelach finansowania i rozwoju, potencjał tych programów jest zbyt duży, aby go zignorować.

Komentarze do: Media społecznościowe mogą zachęcać młode osoby do używania prezerwatyw?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz