22 maja w Zamościu rusza cykl akcji edukacyjnych w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”. W trakcie Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa kampania odwiedzi pięć miast Polski (Zamość, Szczecin, Płock, Kraków, Warszawa). Młodzież będzie mogła zdobyć wiedzę na temat odpowiedzialnych zachowań seksualnych oraz antykoncepcji, dzięki bezpłatnym broszurom edukacyjnym i konsultacjom między innymi z ginekologiem oraz edukatorem seksualnym.
Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa jest odpowiedzią na potrzebę edukacji seksualnej wśród nastolatków. Młodzi ludzie w Polsce nie mają dostatecznej wiedzy o życiu seksualnym i nie są przygotowani do odpowiedzialnego rozpoczęcia życia seksualnego - wynika z badań CBOS przeprowadzonych w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”. Badania stały się inspiracją do stworzenia opracowania „(Zbyt) młodzi rodzice” autorstwa prof. Zbigniewa Izdebskiego, prof. Tomasza Niemca i dr. Krzysztofa Wąża, która jest monografią poświęconą zjawisku rodzicielstwa nastolatków. Badania potwierdziły, że młodzi ludzie nie mają wystarczającej wiedzy nt. odpowiedzialnych zachowań seksualnych. Wiedzę w tym zakresie czerpią głównie od rówieśników - 55,4% i z Internetu - 43,9 %, w dalszej kolejności od nauczycieli - 34,9% i z czasopism młodzieżowych - 32,6%. Oczekują jednak, aby wiedzę na ten temat dostarczali im rodzice lub opiekunowie -72,9%, szkoła - 61,6% oraz lekarz lub farmaceuta - 35,7%.
Aż trzy czwarte młodych respondentów przyznało, że lekcje wychowania do życia w rodzinie (edukacji seksualnej) powinny być obowiązkowe. Niedostateczna wiedza nastolatków nie idzie w parze z abstynencją seksualną. Jak wskazują autorzy publikacji „(Zbyt) młodzi rodzice”, obniża się wiek inicjacji seksualnej. Prawie połowa osiemnastolatków ma ją już za sobą (49,9% chłopców i 47,3% dziewcząt), a wśród młodzieży deklarującej współżycie, prawie 20% chłopców inicjowało seksualnie jeszcze przed 15. rokiem życia. Podobnie wygląda sytuacja dziewcząt. Zaledwie 57% badanej młodzieży przyznaje, że zawsze stosuje antykoncepcję. Co więcej inicjacji seksualnej często towarzyszą środki zmieniające świadomość (alkohol, narkotyki, dopalacze), a ponad 40% badanych nastolatków akceptuje kontakty seksualne z osobą, której się nie kocha.
Zobacz również:
Rodzice nie są najlepszymi partnerami do rozmów na temat życia intymnego, ponieważ nie mają wystarczającej wiedzy, potrzeby bądź chęci aktywnego uczestniczenia w edukacji seksualnej swojego dziecka. W szkołach natomiast nie jest realizowana rzetelna edukacja seksualna. To powoduje, że głównym źródłem wiedzy na temat seksualności staje się kultura masowa i media. Duży wpływ na postawy młodych ludzi ma także pornografia. Młodzież stosuje skomplikowane techniki seksualne, ale brakuje jej podstawowej wiedzy na temat własnego ciała i fizjologii - wskazuje prof. Zbigniew Izdebski, jeden z autorów publikacji „(Zbyt) młodzi rodzice”. Jeżeli dorośli oczekują od młodych ludzi odpowiedzialności za ich zachowanie, to najpierw muszą umożliwić im zdobycie rzetelnej wiedzy, żeby mogli skorzystać z niej w praktyce.
Wiedzę na temat zachowań seksualnych będzie można uzyskać lub poszerzyć podczas rozpoczynającego się właśnie cyklu akcji edukacyjnych w ramach IV edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”:
- 22 maja na Rynku Wielkim w Zamościu
- 29 maja na Jasnych Błoniach w Szczecinie
- 5 czerwca na Rynku w Płocku
- 12 czerwca na Małym Rynku w Krakowie
- 19 czerwca na Polu Mokotowskim w Warszawie.
Już po raz czwarty chcemy wspomóc młodych ludzi w pozyskiwaniu potrzebnej wiedzy dot. odpowiedzialnych zachowań seksualnych. W tym roku do udziału w Miesiącu Świadomego Rodzicielstwa szczególnie zachęcamy uczniów i nauczycieli ponadgimnazjalnych szkół. Każda szkoła, która zaangażuje się w kampanię otrzyma „Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę”. Wśród zainteresowanych placówek zostanie rozdystrybuowana również książka „(Zbyt) młodzi rodzice” - mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii.
W związku z brakiem obowiązkowej szkolnej edukacji seksualnej w Polsce podejmowane są różnego rodzaju inicjatywy prowadzone przez instytucje, stowarzyszenia i fundacje, które starają się pomóc nastolatkom w edukacji seksualnej. Jedną z nich jest Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa. Towarzystwo Rozwoju Rodziny po raz kolejny z dużym zaangażowaniem włącza się do Kampanii - mówi dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
W namiocie Kampanii „Kiedy 1+1=3” w godzinach 12:00-16:00 młodzież będzie mogła skorzystać z porad ekspertów: ginekologa i edukatora seksualnego/seksuologa oraz sprawdzić swoją wiedzę o antykoncepcji w quizach. Dla par spodziewających się dziecka przewidziano konsultacje z położnymi ze szkół rodzenia. W kąciku dla najmłodszych dzieci pod opieką animatorów będą mogły wziąć udział w grach i zabawach związanych z tematem rodziny. Podczas akcji tradycyjnie już będzie dystrybuowany „Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę” opracowany pod merytoryczną opieką Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego oraz nowy poradnik „Jak zostać świadomą mamą” dla kobiet planujących dziecko i przyszłych mam.
Patronat honorowy nad Kampanią sprawują: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. - patron świadomego rodzicielstwa.
Więcej informacji o kampanii na stronie www.swiadomerodzicielstwo.com.
Komentarze do: Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa w odpowiedzi na potrzebę edukacji seksualnej w Polsce