Czy można przekonać dzieci do jedzenia zdrowej żywności, mimo ich niechęci do warzyw? Dotychczasowe badania prowadzone w 2005 r. przez Wansink wykazały, że opisowa nazwa produktów oddziałuje na naszą percepcję zmysłową. Naukowcy, Brian Wansink, David Just, Collin Payne oraz Matthew Klinger sprawdzili, czy atrakcyjna nazwa potrawy może wpływać na preferencje żywnościowe dzieci.
W pierwszym badaniu do degustacji zaproszono 147 uczniów w wieku 8-11 lat z 5 różnych szkół.
Menu stołówki nie uległo zmianie, z tą różnicą, że zwykła marchew przez kilka kolejnych dni występowała pod nazwą „Marchew X-ray Vision” (pol. promieniująca marchew) lub jako „Danie dnia”.
Eksperyment wykazał, że największą popularnością wśród dzieci cieszyła się „Marchew X-ray Vision”. Jej konsumpcja wyniosła aż 66%, podczas gdy „Danie dnia” oraz zwykła marchew zostały zjedzone odpowiednio w 32% i 35%.
Sukces testu jest zdumiewający, a towarzysząca temu zabawa oraz niski koszt zmian sprawia, że rozwiązanie jest tym bardziej kuszące.
Zobacz również:
W drugim badaniu, marchew została przekształcona w „Marchew X-ray Vision”, brokuły w "Power Punch Broccoli" (pol. energetyzujące brokuły), a tradycyjny groszek dodawany do pizzy zastąpiono przez „Silly Dilly Green Beans” (pol. odjazdowy zielony groszek).
Naukowcy przez okres dwóch miesięcy kontrolowali sprzedaż żywności w dwóch sąsiadujących ze sobą nowojorskich szkołach.
Przez pierwszy miesiąc obie szkoły oferowały produkty o tradycyjnym nazewnictwie, później do menu stołówki jednej ze szkół wprowadzono atrakcyjniejsze nazwy jarzyn.
Efekt był zaskakujący: zakup warzyw o chwytliwej nazwie wzrósł o 99%, podczas gdy w drugiej szkole sprzedaż jarzyn zmniejszyła się o 16%!
Badanie wykazało, że atrakcyjne nazwy zdrowej żywności sprawiają, że dzieci są bardziej skłonne do ich konsumpcji. Jest to skuteczny sposób na łatwe zachęcanie uczniów - i bez zbędnych kosztów - do jedzenia warzyw.
Co ważne, chwytliwe nazwy żywności działają przekonywująco nie tylko w przypadku dzieci, ale na ludzi w każdym wieku!
Komentarze do: Atrakcyjne nazwy warzyw zwiększają ich spożycie w szkołach