Badacze z Cornell University postanowili przeprowadzić badanie, by sprawdzić jak kontent telewizyjny, spożycie jedzenia i powstrzymanie się od jedzenia są powiązane między sobą. Ostatnie badanie wykazało, że oglądanie telewizji jest związane ze zwiększonym spożyciem jedzenia.
Badania sugerują również, że powściągliwe osoby lub osoby na diecie, będą reagować silniej na bodźce środowiskowe związane z jedzeniem, w porównaniu z tymi, którzy na diecie nie są. Osoby powstrzymujące się od jedzenia często rozmawiają o chęci kontrolowania ich wagi i celu, by zdrowo i smacznie jeść, takie tendencje skłaniają ich do zastąpienia pragnień i tym samym jedzą więcej.
Naukowcy postawili hipotezę, że konsumenci ograniczający się z jedzeniem, którzy oglądali program telewizyjny z treściami zawierającymi żywność, mogą jeść więcej słodyczy niż osoby nie będące na diecie.
W tym badaniu wykorzystano 180 studentów, którzy byli zainteresowali tym, jak programy telewizyjne wpływają na ich smak słodyczy. Dwie grupy respondentów oglądały dwa odcinki SpongeBob oraz SquarePant i dostały 10 mini Snickersów oraz 5 słodkości Hillside Candies.
Zobacz również:
Pierwsza eksperymentalna grupa oglądała odcinki związane z jedzeniem, w jednym z nich SpongeBob sprzedawał czekoladę a inny Jellyfish Hunter zbierał galaretkę, druga grupa wówczas oglądała epizody bez jedzenia. Uczestnicy byli poproszeni o wypełnienia kwestionariusza o ich doświadczeniach telewizyjnych i przekąskach i uzupełnieniu oceny powściągliwości w jedzeniu w skali do 10.
Potrzebne dane zgromadzone podczas badania to liczba słodyczy zjedzona podczas oglądania programów telewizyjnych, oraz przeliczona liczba kalorii przyjmowanych przez uczestnika oraz jego BMI (Body Mass Index).
Wyniki wykazały brak różnić w ogólnym spożyciu słodyczy, bazując na zawartości treści telewizyjnych. Natomiast badanie wykazało, że wpływ treści telewizyjnych występuje u osób ograniczających jedzenie.
Wśród osób normalnie jedzących - bez jakiekolwiek powstrzymywania - nie było żadnych różnic w spożyciu, kiedy oglądali programy z jedzeniem lub nie, wszystkie wyniki były niezależne od BMI. Jednakże podczas oglądania programów bez zawartości jedzenia w treściach telewizyjnych osoby powstrzymujące się zjadły 2,71 mini Snickersów oraz 2,05 Hillside Candies, w porównaniu z treściami zawierającymi jedzenie – 4,04 mini Snickers i 2,35 Hillside Candies.
Osoby, które się powstrzymywały również zjadły więcej słodyczy w obu warunkach niż osoby, które normalnie spożywają posiłku.
Tłumaczenie: Magdalena Strzyklaska
Komentarze do: Czy zawartość treści telewizjnych wpływa na to ile jemy przed telewizorem?