Szukaj

Czy zmiany w oznaczeniach wartości odżywczych pomogą konsumentom dokonywać lepszych wyborów?

Oznaczenia wartości odżywczych na etykietach wprowadzono 20 lat temu. Zawierają one takie informacje, jak rozmiar porcji, ilość porcji w opakowaniu, wartość kaloryczna jednej porcji oraz ilość substancji odżywczych w jednej porcji opakowanej żywności. Jednak badania wykazały, że konsumenci często błędnie obliczają wartości odżywcze produktów, jeśli jedno opakowanie zawiera dwie lub więcej porcji, choć zazwyczaj są one spożywane jako jeden posiłek.



Dwie zmiany mogłyby uczynić oznaczenia wartości odżywczych bardziej czytelnymi. Po pierwsze, wprowadzenie tabeli z dwiema kolumnami, gdzie w jednej przedstawione będą wartości odżywcze porcji, a w drugiej opakowania. Po drugie, podawanie informacji o wartościach odżywczych dla całego opakowania.

Badaczki Amy M. Lando i Serena C. Lo z Center for Food Safety and Applied Nutrition, aby określić, czy i w jakim stopniu takie zmiany ułatwiają odczytanie oznaczeń wartości odżywczych oraz jak oceniają je konsumenci, przeprowadziły badanie on-line z udziałem 9 tys. osób.

Uczestnicy eksperymentu ocenili 9 zmodyfikowanych oznaczeń wartości odżywczych oraz jedno w formie stosowanej obecnie dla czterech fikcyjnych produktów (dwóch mrożonych dań i dwóch paczek czipsów).


Etykiety podzielono na trzy grupy. Oznaczenia z pierwszej były przedstawione w jednej kolumnie tabeli dla dwóch porcji w jednym opakowaniu, w drugiej dane przedstawiono w dwóch kolumnach, a w trzeciej w jednej kolumnie umieszczono informacje dotyczące dwóch porcji łącznie.

Sprawdzano również, czy zmiany w formatowaniu, np. powiększenie czcionki w opisie wartości kalorycznych czy usuwanie informacji o kaloriach pochodzących z tłuszczów wpływa na łatwość odczytania wartości dla jednej porcji i dla całego opakowania.

Okazało się, że uczestnikom badania łatwiej przychodziło odczytanie informacji o wartościach odżywczych dla jednej porcji i dla opakowania, gdy oznaczenie miało formę tabeli dwukolumnowej oraz gdy w jednokolumnowej tabeli przedstawione były dane dotyczące całego opakowania łącznie.

Według Lo wyniki badań stanowią tylko jeden krok w kierunku zrozumienia, w jaki sposób zmiany w oznaczeniach wartości odżywczych mogą pomóc konsumentom w dokonywaniu zdrowych wyborów.

Naukowcy planują przeprowadzanie kolejnych badań, tym razem w warunkach naturalnych, gdzie etykiety będą umieszczone na produktach znajdujących się w sklepie.

Wyniki badania zostały opublikowane w Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

Komentarze do: Czy zmiany w oznaczeniach wartości odżywczych pomogą konsumentom dokonywać lepszych wyborów?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz