Ludzie kupują więcej napojów gazowanych, jeśli są oferowane w zestawach mniejszych opakowań, niż w przypadku oferty dającej możliwość zakupu jednego dużego opakowania. Mniejsze porcje napojów gazowanych mogą nakłaniać ludzi do kupowania ich większej ilości, niż gdyby napoje były oferowane w pojedynczym, ale dużym opakowaniu, jak podaje nowe badanie opublikowanie w magazynie PLOS ONE.
Prace te przeprowadził przez dr Brent M. Wilson ze swoimi współpracownikami z University of Californa w San Diego.
Naukowcy przebadali efekt zmniejszenia sprzedawanych porcji napojów gazowanych pod kątem zwiększenia bądź zmniejszenia ich konsumpcji, oferując swoim uczestnikom trzy rodzaje menu.
Jedno menu oferowało 480 mililitrów, 720 ml lub 960 ml napoju dla pojedynczej osoby, drugie oferowało 480 ml napoju lub dwa opakowania po 360 ml lub dwa opakowania 480 ml, a z kolei trzecie menu oferowało tylko 480 ml napoju na jedną osobę.
Kiedy uczestnicy dokonali wyboru spośród opcji dostępnych w trzech menu, zupełnie tak jak wybraliby będąc w restauracji typu fast food, okazało się, że dokonali zakupu większej ilości napojów gazowanych w mniejszych opakowaniach (po 360 ml lub 480 ml), niż w przypadkach kiedy oferowano im różne rozmiary porcji na jedną osobę.
Zobacz również:
Bazując na wyborach uczestników, naukowcy stwierdzili także, ogólne dochody restauracji byłyby także wyższe, gdyby menu zawierało zestawy napojów, a nie tylko małe ich opakowania.
Badanie podsumowuje, że kiedy wielkość opakowania napojów jest limitowana, producenci dostają bodziec do oferowania mniejszych opakowań napojów w zestawach, nie skupiając się na pojedynczych dużych opakowaniach.
Autorzy sugerują, że ograniczanie sprzedaży większych porcji słodzonych napojów, w celu zmniejszenia ich konsumpcji, może mieć wręcz odwrotny efekt, zwiększający po prostu spożycie takich napojów, tylko że w małych porcjach.
- Nasze badanie ukazuje, że zakazanie w Nowym Jorku sprzedaży dużych opakowań napojów gazowanych może mieć nieprzewidziane konsekwencje, które należy rozważyć. Słodzone napoje są jednym z głównych źródeł dochodów, tak więc menu wszędzie będzie dopasowywane tak, aby jak najbardziej zwiększyć przychód ze sprzedaży - stwierdza dr Wilson.
Komentarze do: Duże czy małe napoje gazowane?