Obniżki cen są powszechnie używane w sklepach w celu zwiększenia sprzedaży, ponieważ klienci, widząc niższe ceny produktów odpowiednio wcześniej oznaczonych i ustawionych na widoku, dokonują zakupów pod wpływem impulsu. Wzrasta jednak obawa, że takie działania promocyjne przemysłu spożywczego mogą przyczynić się do kiepskich wyborów żywieniowych i odciągnąć konsumentów od zdrowszej, droższej żywności.
Zespół naukowców przeanalizował szczegółowe dane dotyczące zakupu wszystkich produktów spożywczych przez 27 tys. domostw. Ponad 11 tys. zakupionych produktów ze 135 kategorii oceniono pod względem zdrowotnym, trzymając się kryteriów brytyjskiej Agencji Norm Żywności (Food Standards Agency FSA).
Wyniki opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition pokazują, że mniej zdrowe produkty wcale nie były promowane częściej niż te zdrowe. Jednakże po uwzględnieniu ceny, rabatu i cechy marki okazało się, że sprzedaż mniej zdrowych produktów była większa. Zwiększenie częstości promocji o 10% prowadziło do wzrostu sprzedaży tych produktów o 35%, zaś zdrowej żywności o mniej niż 20%. Naukowcy sądzą, że może być to spowodowane tym, że w przeciwieństwie do zdrowej żywności, szczególnie warzyw i owoców, mniej zdrowe jedzenie nie ulega tak szybko zepsuciu, więc łatwiej je gromadzić.
Zobacz również:
Badania wykazały również, że domostwa o wyższym statusie społecznoekonomicznym częściej reagowały na promocję niż te w niekorzystnej sytuacji. Według naukowców jednym z powodów może być to, że czasowo ograniczona oferta wymaga środków finansowych i więcej przestrzeni, żeby przechować kolejne rzeczy w tym konkretnym momencie.
- Panuje powszechne przekonanie, że w supermarketach w promocji częściej znajdują się produkty mniej zdrowe, ale nasze badania tego nie potwierdziły, z wyjątkiem kilku kategorii żywności – mówi dr Ryota Nakamura z Centrum Zdrowia i Ekonomii na Uniwersytecie Yorku. - Ponieważ jednak obniżki cen, które dotyczą mniej zdrowej żywności, prowadzą do zwiększenia ich sprzedaży, możemy wnioskować, że ograniczenie promocji na te produkty mogłoby mieć wpływ na zmianę przyzwyczajeń żywieniowych i zachęcić ludzi do zdrowszej, bardziej wartościowej diety.
Aleksandra Żyła
Komentarze do: Działania promocyjne supermarketów zwiększają sprzedaż mniej zdrowej żywności