Szukaj

Gry komputerowe zawodzą w przekonywaniu dzieci do jedzenia owoców

Naukowcy z Holandii dowodzą, że reklamowanie zdrowej żywności za pomocą gier online nie powoduje, że dzieci chętniej sięgają po zdrowe przekąski. Wyniki ich badań opublikowano w Internecie w czasopiśmie „American Journal of Clinical Nutrition”.



Badacze oczekiwali, że dzieci będą chętniej spożywały owoce po zagraniu w gry promujące ich jedzenie. Wcześniejsze eksperymenty wykazywały zresztą, że taki rodzaj reklamy jest skutecznym narzędziem marketingowym.

W rzeczywistości, dzieci, które przebadano, po zagraniu w grę jadły więcej niż ich rówieśnicy, lecz niekoniecznie były to owoce.

„Sądzę, że gra wywołuje głód, a dzieci lubią (wysokokaloryczne) przekąski bardziej niż owoce, więc wybierały przekąski”, powiedział główny autor badania, Frans Folkvord, doktorant na Universiteit van Amsterdam. Folkvord dodaje, iż rodzice powinni być ostrożni, jeśli chodzi o skutki takich gier, nawet jeśli sądzą, że promują one zdrowe jedzenie.

Eksperyment Folkvorda i jego grupy badawczej polegał na zaprezentowaniu 201 uczniom szkoły podstawowej pamięciowej gry wideo. Dzieci zostały podzielone na trzy grupy: jedna grupa grała w grę reklamującą słodycze, druga w promującą owoce, a trzecia w dotyczącą zabawki.

Pozostałych 69 dzieci nie zagrało w żadną grę.


Po pięciu minutach grania wszystkim uczestnikom eksperymentu pozwolono coś zjeść. Do wyboru były dwie misy ze słodyczami i dwie z owocami.

Naukowcy zauważyli, że dzieci, które grały w jedną z gier promujących jedzenie, spożyły więcej kalorii (202 kcal – gra dotycząca słodyczy, 183 kcal – gra reklamująca jedzenie owoców) niż te, które grały w grę promującą zabawkę (130 kcal) lub nie grały w ogóle (106 kcal).


Uczniowie grający w jedną ze związanych z jedzeniem gier spożyli takie same ilości owoców (32-33 kcal), niezależnie od tego, czy gra zachęcała do sięgnięcia po słodycze, czy owoce. Zatem w przypadku obu grup większość przyjętych kalorii pochodziła ze słodkości.

”Myślę, że te gry promują głód” stwierdził Folkvord.

Sandra Calvert, profesor na University of Georgetown, która nie była związana z eksperymentem Holendrów, powiedziała, że twórcy gier zachęcających do spożywania owoców, powinni nadal pracować nad promowaniem zdrowego jedzenia we właściwym kontekście.

Jej własne opublikowane w 2009 r. badania na ten temat dotyczyły gry z postacią Pac-Mana, zachęcającej do jedzenia owoców. Calvert zauważyła, że po zagraniu w nią, dzieci częściej wybierały owoce niż chipsy.

“Być może ma to związek z grą”, powiedziała. “Pac-Man jest bardzo popularną i znajomą ikoną. Jest nagradzany za jedzenie owoców i karany za spożywanie niezdrowego pożywienia”. Ponadto jej gra trwała dłużej w porównaniu do tej Folkvarda – 10 minut.

“Ten sam mechanizm powoduje zarówno to, że masz ochotę na niezdrowe jedzenie, jak i to że chcesz zjeść coś zdrowego, ale musimy być odrobinkę bardziej przekonujący, aby sprawić, żeby dzieci miały ochotę na zdrowe jedzenie”, stwierdziła Calvert.

Badaczka powiedziała także, że bardzo duże znaczenie ma kontrolowanie przez rodziców stron internetowych, które odwiedzają dzieci, aby grać online, ponieważ mogą one mieć wpływ na ich wybory żywieniowe.

Komentarze do: Gry komputerowe zawodzą w przekonywaniu dzieci do jedzenia owoców

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz