Szukaj

Obniżenie cen zdrowej żywności może wpłynąć korzystnie na dietę populacji

Według wyników badań naukowych przeprowadzonych przez RAND Corporation, obniżenie przez supermarkety cen zdrowej żywności wiąże się większym popytem na nią, przy jednoczesnym zmniejszeniu zainteresowania produktami uboższymi w wartości odżywcze. Badania zostały przeprowadzone w związku z programem Vitality, prowadzonym przez Discovery Health, jedną z największych prywatnych firm ubezpieczeniowych w RPA.



W ramach tego programu osoby ubezpieczone w tej firmie miały w supermarketach rabat w wysokości 10% lub 25% na zdrowe produkty. Program ruszył w 2009 roku i uczestniczy w nim około 800 supermarketów, w których zakupy robi ponad 260 000 rodzin ubezpieczonych przez wspomnianą firmę.

Taki sposób lansowania zdrowej żywności cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony innych państw, między innymi Stanów Zjednoczonych. W 2008 roku tamtejszy Kongres zatwierdził fundusze na podobne przedsięwzięcie i w związku z tym pracodawcy i firmy ubezpieczeniowe próbują wprowadzić w życie ideę zapoczątkowaną w RPA.

W RPA klienci supermarketów mogą uzyskać rabat na żywność uwzględnioną na listach, które zostały starannie opracowane przez różnych specjalistów. W spisach tych znajduje się ponad 6 000 produktów, a pośród nich można znaleźć owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste oraz odtłuszczony nabiał, natomiast ograniczona jest ilość produktów słodkich i słonych.


Zespół badaczy przeanalizował informacje na temat nawyków żywieniowych uzyskane od 350 000 osób, zarówno uczestniczących, jak i nie biorących udziału w programie. Wniosek był jeden – niższe ceny zdrowej żywności pozytywnie wpływały na decyzje konsumentów o tym, co kupowali i jedli.

Roland Sturm, jeden z naukowców biorących udział w badaniach, stwierdził, że zmiany w zachowaniach konsumenckich są uwarunkowane przez zmiany w cenach produktów. Jeśli jest zbyt duża rozbieżność między nawykami żywieniowymi ludzi a cenami produktów zalecanych przez dietetyków i innych specjalistów, obniżenie ceny produktów nawet o 25% powoduje, że różnica ta zanika.

Słowa naukowca są poparte przez wyniki innych badań, które zostały opublikowane w styczniowym wydaniu miesięcznika American Journal of Preventive Medicine.

Naukowcy wykazali w nich, że 25-procentowy rabat na zdrową żywność spowodował wzrost popytu na tego typu produkty o ponad 9%. Wiąże się to również ze wzrostem ilości sprzedanych owoców i warzyw, przy jednoczesnym zmniejszeniu zainteresowania produktami ubogimi w wartości odżywcze, takimi jak ciasta, cukierki czy chipsy.

Ponadto naukowcy zauważyli, że osoby, które miały możliwość skorzystania z rabatu, spożywały większe porcje owoców i warzyw w ciągu dnia, unikały natomiast niezdrowych przekąsek i dań. Nie ma zaś dowodu na to, że program rabatowy redukuje proporcje otyłości.

Ruopeng An, współautor badań związany z Pardee RAND Graduate School, podsumowuje program Vitality jako jedyny w swoim rodzaju ze względu na ogromny zasięg terytorialny oraz fakt, że jest on w pełni finansowany przez sektor prywatny.

Komentarze do: Obniżenie cen zdrowej żywności może wpłynąć korzystnie na dietę populacji

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz