Według wyników badań naukowych przeprowadzonych przez RAND Corporation, obniżenie przez supermarkety cen zdrowej żywności wiąże się większym popytem na nią, przy jednoczesnym zmniejszeniu zainteresowania produktami uboższymi w wartości odżywcze. Badania zostały przeprowadzone w związku z programem Vitality, prowadzonym przez Discovery Health, jedną z największych prywatnych firm ubezpieczeniowych w RPA.
W ramach tego programu osoby ubezpieczone w tej firmie miały w supermarketach rabat w wysokości 10% lub 25% na zdrowe produkty. Program ruszył w 2009 roku i uczestniczy w nim około 800 supermarketów, w których zakupy robi ponad 260 000 rodzin ubezpieczonych przez wspomnianą firmę.
Taki sposób lansowania zdrowej żywności cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony innych państw, między innymi Stanów Zjednoczonych. W 2008 roku tamtejszy Kongres zatwierdził fundusze na podobne przedsięwzięcie i w związku z tym pracodawcy i firmy ubezpieczeniowe próbują wprowadzić w życie ideę zapoczątkowaną w RPA.
W RPA klienci supermarketów mogą uzyskać rabat na żywność uwzględnioną na listach, które zostały starannie opracowane przez różnych specjalistów. W spisach tych znajduje się ponad 6 000 produktów, a pośród nich można znaleźć owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste oraz odtłuszczony nabiał, natomiast ograniczona jest ilość produktów słodkich i słonych.
Zobacz również:
Zespół badaczy przeanalizował informacje na temat nawyków żywieniowych uzyskane od 350 000 osób, zarówno uczestniczących, jak i nie biorących udziału w programie. Wniosek był jeden – niższe ceny zdrowej żywności pozytywnie wpływały na decyzje konsumentów o tym, co kupowali i jedli.
Roland Sturm, jeden z naukowców biorących udział w badaniach, stwierdził, że zmiany w zachowaniach konsumenckich są uwarunkowane przez zmiany w cenach produktów. Jeśli jest zbyt duża rozbieżność między nawykami żywieniowymi ludzi a cenami produktów zalecanych przez dietetyków i innych specjalistów, obniżenie ceny produktów nawet o 25% powoduje, że różnica ta zanika.
Słowa naukowca są poparte przez wyniki innych badań, które zostały opublikowane w styczniowym wydaniu miesięcznika American Journal of Preventive Medicine.
Naukowcy wykazali w nich, że 25-procentowy rabat na zdrową żywność spowodował wzrost popytu na tego typu produkty o ponad 9%. Wiąże się to również ze wzrostem ilości sprzedanych owoców i warzyw, przy jednoczesnym zmniejszeniu zainteresowania produktami ubogimi w wartości odżywcze, takimi jak ciasta, cukierki czy chipsy.
Ponadto naukowcy zauważyli, że osoby, które miały możliwość skorzystania z rabatu, spożywały większe porcje owoców i warzyw w ciągu dnia, unikały natomiast niezdrowych przekąsek i dań. Nie ma zaś dowodu na to, że program rabatowy redukuje proporcje otyłości.
Ruopeng An, współautor badań związany z Pardee RAND Graduate School, podsumowuje program Vitality jako jedyny w swoim rodzaju ze względu na ogromny zasięg terytorialny oraz fakt, że jest on w pełni finansowany przez sektor prywatny.
Komentarze do: Obniżenie cen zdrowej żywności może wpłynąć korzystnie na dietę populacji