Ludzie, którzy czytają informacje na temat wartości odżywczych danego produktu w sklepie, spożywahą produkty o mniejszej zawartości kalorii, tłuszczu i cukru. Tym samym, ludzie, którzy biorą pod uwagę informacje dotyczące wartości odżywczych, spożywają więcej włókien pokarmowych oraz mniej kalorii niż inni.
Jednakże, wielka część populacji nie przywiązuje większej wagi do informacji umieszczonych na etykietkach produktów. I tak, 61,5% konsultuje, a przynajmniej przy okazji, tabelę wartości odżywczych. 51,6% konsultuję listę składników. 47,2% sprawdza oznaczone proporcje na tablicy wartości odżywczych. 43,8% bierze pod uwagę ostrzeżenia zdrowotne, które są umieszczane czasami na opakowaniach produktów żywnościowych.
To przede wszystkim kobiety, tak samo jak osoby bardziej wykształcone i te, które mają wyższy dochód niż średnia krajowa, są najbardziej skłonne do skorzystania z informacji na temat wartości odżywczych danego produktu.
Zobacz również:
Rezultaty te wynikają z badania przeprowadzonego w Stanach Zjednoczonych, na 5 500 dorosłych, którzy musieli odpowiedzieć na pytania w ankiecie mierzącej, w jaki sposób wykorzystują oni informacje dotyczące wartości odżywczych, a także w jaki sposób dokonują oni wyboru pożywienia.
Według autorów badania, rezultaty te potwierdzają skuteczność ścisłych zasad dotyczących etykietowania produktów żywnościowych. Ale ponieważ konsumenci są względnie niezbyt liczni, jeśli chodzi o czytanie etykietek, naukowcy zalecają władzom uruchomienie kampanii informacyjnych, dotyczących wartości odżywczych oraz skierowanych do szerokiej publiczności, a także, modyfikację zasad etykietowania, w celu polepszenia skuteczności.
Naukowcy sugerują szczególnie system typu "drogowe światła sygnalizacyjne", tak, aby uprościć zadanie konsumentom: zielone światło oznaczające produkt zdrowy, żółte światło oznaczające produkt do umiarkowanego spożycia, oraz czerwone światło oznaczające produkt, którego należy unikać.
W Kanadzie taka tablica wartości odżywczych została ujednolicona oraz uczyniona obowiązkową już w 2007 roku, dla większości produktów sprzedawanych w supermarketach.
Komentarze do: Odżywianie: czytanie etykietek na temat wartości odżywczej produktów prowadzi do zdrowszych wyborów