Szukaj

Organiczne znaczy smaczniejsze - uważają Polacy

Co najbardziej przekonuje Polaków do żywności ekologicznej? Jej smak - wynika z najnowszych badań TNS Polska, zleconych przez sieć delikatesów ekologicznych ORGANIC Farma Zdrowia (OFZ). – To swoisty ewenement w skali światowej – zauważa prezes OFZ Sławomir Chłoń – W większości badań przeprowadzanych w innych krajach pierwszym powodem wybierania produktów organicznych są ich walory zdrowotne.


W badaniach TNS Polska dla ORGANIC Farma Zdrowia na lepszy smak i/lub zapach produktów organicznych jako powód ich kupowania wskazało 42% badanych. Tuż za nimi uplasowała się troska o zdrowie (39% wskazań), a więc przekonanie o pełnowartościowym charakterze ekologicznej żywności oraz braku w niej szkodliwych dla zdrowia substancji.

Smak żywności organicznej doceniają zwłaszcza osoby kupujące żywność organiczną regularnie (53% wskazań) oraz mieszkańców wsi (47%) – zatem najbardziej doświadczeni i świadomi konsumenci tej kategorii. 

- Nasi klienci często podkreślają, że organiczne sery, wędliny, warzywa czy owoce mają taki smak, jaki pamiętają z dzieciństwa – potwierdza prezes Sławomir Chłoń – Wyniki naszych badań dowodzą, że sztuczne wzmacniacze smaku dodawane masowo do żywności konwencjonalnej, na dłuższą metę nie oszukają naszych kubków smakowych. Polacy tęsknią i wracają do tych prawdziwych i naturalnych smaków – zauważa Chłoń.

Co równie ciekawe, im większą liczbę dzieci posiadają klienci, tym częściej wskazują na walory zdrowotne organicznej żywności. W grupie osób z trójką potomstwa na zdrowie wskazało już 50% badanych. Może to wynikać z doświadczenia płynącego z wychowywania dzieci, w którym rodzice zaobserwowali przełożenie się ekożywienia na kondycję zdrowotną ich rodziny.

Już 30 proc. Polaków kupuje żywność ekologiczną i chce kupować ją częściej

Z tych samych badań wynika, że już mocno ponad milion Polaków (4%)  regularnie kupuje żywność organiczną. Znacznie więcej, bo 26% rodaków zaopatruje się w nią nieregularnie, ale co ważniejsze deklaruje, że chce kupować ekologiczne produkty częściej. - Razem to 30% entuzjastów ekologicznego żywienia – podsumowuje prezes ORGANIC Farma Zdrowia. Wśród kobiet ekoentuzjazm jest jeszcze większy – 34% Polek kupuje produkty organiczne, podczas, gdy męskich zwolenników biożywności szacuje się na 26%.


Jedynie 9% badanych sceptycznie odnosi się do kupowania ekologicznego jedzenia – większość z nich nie potrafi jednak wskazać powodów takiego podejścia. Pozostali ankietowani zachowali postawę neutralną. 

Nie bazary, ale specjalistyczne sklepy - liderem OGRANIC Farma Zdrowia

Miejscem zakupy żywności ekologicznej są specjalistyczne sklepy. Tak uważa 47% Polaków i blisko 2/3 mieszkańców największych miast. Dopiero na kolejnych miejscach badani wymienili możliwość ekozakupów bezpośrednio w gospodarstwie rolnym (27%), na bazarze (22%), w super/hipermarkecie (16%).


Najbardziej znaną marką specjalistycznych sklepów ekologicznych jest ORGANIC Farma Zdrowia – wynika z niezależnych badań TNS. Delikatesy ORGANIC zna 3,1% Polaków. Żaden inny sklep ani sieć w Polsce nie zbliżyły się do tego wyniku. Wśród entuzjastów żywności organicznej znajomość marki ORGANIC Farma Zdrowia wynosi 6%. Delikatesy nadzwyczaj dobrze znają też osoby z małymi dziećmi - 5,4%, co potwierdza istnienie zjawiska rosnącego grona ekorodziców.

Polacy wiedzą, czym jest żywność ekologiczna, gorzej z certyfikatami


62% Polaków wie, że podstawą definicji żywności organicznej jest jej produkcja, w której nie wykorzystuje się  środków chemicznych. 29% badanych opisując żywność ekologiczną wspomina o czystym, nieskażonym środowisku, z którego ona pochodzi. Co piąty Polak mówi o bogactwie w składniki odżywcze produktów organicznych. Oznacza to, że Polacy rozumieją pojęcie biożywności i mają trafne z nią skojarzenia. 

Badania zlecone przez ORGANIC Farma Zdrowia wskazują jednak na niską świadomość istnienia certyfikatów ekologicznych – jedynie 14% badanych zauważyła, że ekożywność opatrzona jest specjalnym certyfikatem. A to właśnie certyfikacja jest podstawą gwarancji, iż mamy do czynienia z prawdziwie organicznym produktem.

- Warto zwrócić uwagę na istniejącą potrzebę informacji i edukacji
– komentuje Urszula Krassowska, Account Director TNS Polska - Wiele osób przyznaje się wprost do zbyt małej wiedzy w tej dziedzinie. Choć większość Polaków nie ma trudności z określeniem, czym jest żywność ekologiczna, to jednak tylko wąska grupa zwraca uwagę na certyfikaty wyróżniające ten typ żywności.


****
Badanie „Żywność ekologiczna w opiniach Polaków”  zrealizowano na reprezentatywnej, losowo wybranej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Maksymalny błąd oszacowania dla całej próby wynosi +/- 3,1%. W badaniu wzięło też udział 120 osób mieszkających w największych polskich miastach (powyżej 500 tys. ludności). TNS Polska to wiodąca i najbardziej doświadczona firma na polskim rynku w dziedzinie custom research.