Otyłość nie ponosi winy za słabe wyniki w nauce, według początkowych ustaleń płynących z badań finansowanych przez Ekonomiczną i Socjalną Radę Badawczą (ESCR). W badaniu, które łączy metody statyczne z genetycznymi informacjami, naukowcy rozwiali fałszywe pojęcia, jakoby nadwaga powodowała słabsze wyniki w nauce.
Wcześniejsze badania wykazały, ze dzieci, które są cięższe, mają mniejsze szanse na zdobywanie dobrych stopni w szkole. Jednak, dr Stephanie von Hinke Kessler Scholder z Uniwersytetu w York twierdzi, że to ważne, aby rozumieć, co powadzi się do tych skojarzeń.
„Jesteśmy w trakcie poszukiwań na temat tego czy otyłość bezpośrednio utrudnia działanie ze względu na prześladowania lub problemy zdrowotne czy też dzieci, które są otyłe, radzą sobie gorzej z powodu innych czynników, które są związane zarówno z otyłością jak i niższymi wynikami egzaminów, takich jak pochodzenie z gorszej rodziny” – wyjaśnia dr Scholder.
Naukowcy zbadali dane prawie 4,000 członków Children of the 90s Birth Cohort Study. Dane te obejmują DNA dzieci.
Powszechnie wiadomo, że geny są losowo przydzielane w populacji, niezależnie od czynników takich jak położenie społeczno-gospodarcze. Naukowcy połączyli ostatnie osiągnięcia z genetyki epidemiologicznej ze statystycznymi metodami w ekonomii i ekonometrycznych badaniach.
Zobacz również:
- Nadwaga, jako ciężki problem współczesnej ludzkości
- Przyczyny otyłości u dzieci
- Przyczyny otyłości, rodzaje i profilaktyka
- Blokowanie tętnicy żołądka nową metodą leczenia otyłości?
- Jak zwalczyć nawagę?
- Ocet jabłkowy. Otyłość - przyprawa, która leczy
- Nieoperacyjne leczenie otyłości - balon żołądkowy
- Jemy mniej kalorii, a wciąż mamy problem z otyłością: jak to możliwe?
Używając dwóch starannie dobranych „markerów genetycznych”, zespół badawczy był w stanie zidentyfikować dzieci z nieco wyższą genetyczną predyspozycją do otyłości.
„Opierając się na prostej korelacji między otyłością dzieci, mierzoną jako masa tkanki tłuszczowej, i ich wynikami egzaminów, stwierdziliśmy, że cięższe dzieci rzeczywiście radzą sobie gorzej w szkole,” podkreśla dr Scholder. ”Ale kiedy użyliśmy genetycznych markerów dzieci, aby wziąć pod uwagę inne potencjalne czynniki, nie znaleźliśmy żadnych dowodów, że otyłość wpływa na wyniki egzaminów. Doszliśmy, więc do wniosku, że otyłość nie jest głównym czynnikiem wpływającym na wyniki w edukacji dzieci".
Te odkrycia sugerują, że wcześniej znaleziony negatywny związek między wagą a edukacyjnymi możliwościami zależy od czynników, które wpływają zarówno na wagę jak i wykształcenie. Przyszłe badania powinny skupić się na innych wyznacznikach słabych wyników edukacyjnych, takich jak klasy społeczne lub socjalno-ekonomiczne kwestie w rodzinie.
Stwierdzenie, że otyłość nie jest przyczyną gorszych wyników w nauce, jest - jak sugerują naukowcy - pozytywną wiadomością. „Najwyraźniej istnieją powody, dla których istnieją różnice w wynikach edukacyjnych, ale nasi naukowcy pokazują, że otyłość nie jest jednym z nich,” argumentuje dr Scholder.
Komentarze do: Otyłe dzieci są równie mądre jak ich chudsi rówieśnicy