Jesteś jedną z tych rozsądnych osób, które zawsze sprawdzają informacje dotyczące składników odżywczych na etykietkach, zanim cokolwiek kupisz, tak? Otóż, jak sugeruje nowe badania, może ci się wydawać, że naprawdę sprawdzasz, ale w rzeczywistości to niewiele przywiązujesz do tego wagi.
A przynajmniej, o wiele mniej, niż ci się wydaje. Rezultaty tego badania sugerują, że konsumenci mają ograniczoną koncentrację odnośnie informacji dotyczących składników odżywczych: mimo że wielu konsumentów naprawdę patrzy na etykietki, to bardzo niewielu widzi każdy składnik wymieniony na etykietce, stwierdzają badacze z uniwersytetu w Minnesocie (University of Minnesota, Twin Cities).
Rezultaty te różnią się od tych, o których mówią sami konsumenci, kiedy opisują typowe zakupy w sklepie spożywczym oraz swoje zachowania prozdrowotne.
W badaniu, o którym mowa, 203 osoby przyglądało się 64 produktom przestawionym na ekranie komputera. Na ekranie przedstawiono 3 elementy dla każdej rzeczy: etykietka ze składnikami odżywczymi, opis rzeczy wraz z ceną i ilością, a także zdjęcie rzeczy i lista składników.
Zobacz również:
Jedna trzecia uczestników badania widziała etykietkę ze składnikami odżywczymi po lewej stronie ekranu; jedna trzecia widziała ją po prawej stronie ekranu; jedna trzecia widziała ją w samym środku ekranu.
Wtedy, badacze zapytali uczestników, co myślą o kupnie tych produktów. W wyniku tego eksperymentu, naukowcy stwierdzili, że 33% ludzi mówi, iż zazwyczaj przygląda się danym na temat składników odżywczych na opakowaniach produków, 31% mówi, iż patrzy zazwyczaj na całkowitą zawartość tłuszczu, 20% mówi, że zazwyczaj patrzy na tłuszcze trans. Dwadzieścia cztery procent mówi, iż zazwyczaj patrzy na cukier, a 26% mówi, że zazwyczaj patrzy na porcje.
Ale, przy użyciu technologii pozwalającej śledzić ruch oka, badacze odkryli, że jedynie 9% ludzi w badaniu patrzyło na kalorie produktu, a jedynie 1% patrzył na inne rzeczy (tłuszcz, cukier, etc.).
W dodatku, badacze stwierdzili, że 61% ludzi czytało dane na temat składników odżywczych, kiedy były one przedstawione na środku komputerowego ekranu, podczas gdy jedynie 37% ludzi czytało je, kiedy były po lewej stronie, a 34% czytało je, kiedy były po prawej stronie ekranu.
Wszelkie badania, które pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób można zachęcić konsumentów od używania dostarczanych informacji na etykietkach, jest mile widziane, mówi rzeczniczka federacji Food and Drink Federation w Zjednoczonym Królestwie. Aczkolwiek, jak dodaje pani rzecznik, przełożenie tych odkryć na rzeczywistość jest niemożliwe, ponieważ są one oparte na badaniu komputerowym.
Komentarze do: Patrzymy na etykietki mniej niż się nam to wydaje, mówi pewne badanie