Często zamawiając różne produkty, dostajemy coś, czego się nie spodziewamy. Coś zupełnie innego, niż zamierzaliśmy zjeść. Jeżeli taka sytuacja miała miejsce, nie należy obwiniać siebie – tylko menu. To właśnie menu jest w restauracjach często „naciągane”, by lepiej zachęcić do kupna danej potrawy.
Naukowcy z tego powodu, postanowili przeanalizować oferowane menu w różnych restauracjach. Badania zostały opublikowane w International Journal of Hospitality Management i wykazały, że wpływ na to co zamawiamy mają głównie dwie rzeczy – po pierwsze to co widzimy w menu, a po drugie to, jak sobie wyobrażamy smak danej potrawy, którą zamawiamy.
Badacze przeanalizowali 217 różnych menu i ponad 300 restauracji. Każda potrawa, która przyciąga uwagę (zazwyczaj pisana jest pogrubioną czcionką lub innym kolorem) sprawia, że jesteśmy bardziej skłonni zamówić ten element żywności, a nie wymieniony obok. - W większości przypadków są to najmniej zdrowe pozycje w menu - powiedział główny autor badania, Brian Wansink.
Zobacz również:
Po drugie, nazwy potraw z menu opisowego sprzedają się lepiej i wprowadzają przekonanie, że smakują lepiej. Badacze zmienili również nazwy kilku dań, po to, by sprawdzić czy po takiej zmianie wzrośnie sprzedaż. Przykładem jest: „Filet z owocami morza” zmieniony na „Soczysty Włoski Filet z Owocami Morza”. Jak się okazało wzrosła, prawie o 28%. Same potrawy zostały również ocenione jako smaczniejsze, choć przepis i wykonanie były identyczne.
Najprostszym rozwiązaniem, aby zdrowiej jeść w restauracji, jest dialog z obsługą. Wystarczy zapytać, „Jakie są dwie najlżejsze przystawki do tej kolacji?” lub „Jakie danie jest najlżejsze w sugerowanym przez Państwa menu?”.
Co ważne, Wansink i współautorka Katie Love podkreślają, że obsługa w restauracjach może stosować również taktykę zwaną – „łowienie uwagi", czyli naprowadzanie na daną potrawę. Z tego powodu, należy zawsze podchodzić z dystansem również do tego, co mówi obsługa. Mimo tego, dialog i tak jest najlepszym rozwiązaniem, aby znaleźć coś lekkiego i pożywnego.
Komentarze do: Restauratorzy manipulują menu, aby zwiększyć sprzedaż