Szukaj

Sygnalizacja świetlna na etykietach żywności

Stosowanie kolorów sygnalizacji świetlnej na etykietach żywności wydaje się, że doprowadziło do zwiększenia ilości wyborów bardziej zdrowych produktów spożywczych wśród klientów w dużej szpitalnej stołówce w Massachusetts General Hospital (MGH) - wg sprawozdania w American Journal of Preventive Medicine.

Wcześniej zauważono, że kupowano coraz mniej zdrowej żywności, jednak w miesiącach po rozpoczęciu programu sprzedaż zdrowych produktów wzrosła i utrzymywała się do dwóch lat po wprowadzeniu oznakowania.

- Nasze wyniki pokazują, że znaczące zmiany w procedurach zakupu zarówno przez pracowników szpitala jak i pacjentów wynikające z etykietowania, nie znikną. - mówi Anne Thorndike. - To jest dobry dowód, że te zmiany w zdrowych wyborów utrzymują się w czasie. - dodaje
Rozpoczęty w marcu 2010 r., program został opracowany przez zespół badawczy - w tym liderów MGH Służby Żywności i Żywienia. Chcieli oni dostarczać informacje na temat zdrowej żywności w uproszczony sposób, który nie wymaga zapoznania się szczegółowo z etykietą żywności.
Pierwsza faza polegała na stosowaniu "sygnalizacji świetlnej" etykiet - zielone dla najzdrowszych elementów, takich jak owoce, warzywa i chude źródła białka, żółty dla mniej zdrowych produktów, a czerwone dla tych z małym lub bez wartości odżywczej. Gdy wprowadzono etykiety, kasy w stołówce zaczęły identyfikować i rejestrować każdy zakupiony przedmiot jako czerwony, żółty lub zielony.

Drugą fazę, rozpoczęto trzy miesiące po etykietowaniu. Skoncentrowano się w niej na zimnych napojach, gotowych kanapkach i frytkach. Wszystkie produkty zostały poprzestawiane tak, aby skłonić do zdrowszych wyborów żywieniowych. Na przykład, woda mineralna, napoje dietetyczne i produkty mleczne niskotłuszczowe zostały umieszczone na wysokości oczu, a napoje z żółtym lub czerwonym etykiet umieszczono niżej.

W marcu 2012 American Journal of Public Health , czyli pod koniec pierwszego sześciomiesięcznego okresu studiów, program doprowadził do znacznego wzrostu zakupów "zielonych" produktów i zmniejszenie zakupów "czerwonych" towarów. Największe zmiany odnotowano w zakupach napojów.

Obecne badania analizowały 24 miesiące realizacji programu i stwierdzono, że zmiany występujące na koniec drugiego roku są bardzo podobne do analizy z końca pierwszego roku. Ogólnie rzecz biorąc, zakup "zielonych" produktów wzrósł o 12 procent, w porównaniu z okresem sprzed interwencji, a zakup "czerwonych" spadło o 20 procent. Kupno napojów słodzonych cukrem (czerwonych) spadło o 39 procent, podczas gdy sprzedaż „zielonych” napojów wzrosła o 10 proc. Zmiany były podobne dla wszystkich typów klientów, a całkowita sprzedaż stołówki w okresie dwóch lat była stabilna.

- Wyniki te są najważniejsze z naszych badań do tej pory, ponieważ pokazują, że interwencja etykietowania żywności może promować zdrowe wybory, które utrzymują się przez długi okres i nie zaobserwowane zostało znudzenie, czy zmęczenie etykietowaniem. - mówi Thorndike, asystent profesora medycyny na Harvard Medical School. - W kolejnych badaniach będziemy analizować jeszcze bardziej skuteczne sposoby promowania zdrowych wyborów przez środowiska gastronomiczne i tłumaczyć te strategie. - dodaje.

Komentarze do: Sygnalizacja świetlna na etykietach żywności

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz