Nowe badanie szwedzkich naukowców z University of Gothenburg pokazuje, że im więcej czasu dzieci spędzają przed telewizorem – i im więcej reklam oglądają – tym więcej piją wszelkiej maści dosładzanych napojów gazowanych. Wnioski te wyciągnięto na podstawie ankiet z rodzicami ponad 1 700 dzieci w wieku od 2 do 4 lat.
Ankiety dotyczyły dziecięcych zwyczajów oglądania telewizji oraz konsumpcji napojów dosładzanych. Badanie przeprowadzono w 2007 jako część projektu europejskiego IDEFIC – Identification and Prevention of Dietary and Lifestyle-Induced Health Effects in Childern and Infants.
Obliczono, że 1 szwedzki rodzic na 7 próbuje ograniczyć kontakt swojego dziecka z reklamami telewizyjnymi. Taka sama proporcja rodziców stwierdza, że ich dzieci w wyniku takich zabiegów mają mniejsze skłonności do picia napojów gazowanych.
Zobacz również:
Dzieci rodziców, którzy byli mniej restrykcyjni odnośnie TV, częściej piły dosładzane napoje gazowane w ciągu tygodnia.
- Badanie to ujawnia istnienie bardzo wyraźnego powiązania między oglądaniem telewizji a konsumpcją napojów dosładzanych u dzieci. Obliczyliśmy, że każda dodatkowa godzina przed TV zwiększa prawdopodobieństwo regularnej konsumpcji tego typu napojów o 50% - mówi dr Stina Olafsdottir z Department of Food and Nutrition, and Sport Science, jedna z autorek tych prac.
Okazało się także, że dzieci oglądające więcej reklam telewizyjnych były również bardziej zagrożone regularną konsumpcją napojów gazowanych w okresie obserwacyjnym, który trwał 2 lata po początkowym badaniu.
Jednakże ekspozycja na reklamy telewizyjne nie wyjaśnia w całości powiązania między oglądaniem telewizji a konsumpcją napojów. Prawdopodobne jest zaś to, że także oglądane programy telewizyjne mają tutaj znaczenie, albo że dzieci po prostu lubią pić tego typu napoje, oglądając telewizję.
Komentarze do: Więcej czasu przed telewizorem to więcej wypitych napojów gazowanych