Badania wykazują, że pomieszczenie, w którym jemy bywa kluczowym czynnikiem wpływającym na zachowanie konsumenta. Fast foody z jasnymi światłami, pobudzającymi kolorami i dynamiczną muzyką sprawiają, że ludzie jedzą szybciej, podczas gdy atmosfera w restauracji o przygaszonych światłach, z muzyką relaksującą powoduje, że je się wolniej.
Ustalono również, że im dłużej trwa posiłek, tym klienci więcej jedzą. W swoim eksperymencie naukowcy z amerykańskiego Cornell University starali się dowiedzieć czy zmiana atmosfery w fast foodzie wpłynie na ilość spożytego przez klienta jedzenia. Założyli, że skoro ludzie zostają dłużej w wykwintnych restauracjach, wchłaniają więcej kalorii, niż ci żywiący się w fast foodzie.
Aby sprawdzić tę hipotezę, podzielili jeden z fast foodów w Champaing w Illinois na dwa obszary. Pierwszy z nich pozostał niezmieniony - zachował swoje jasne światła, kolory i głośną muzykę. Drugi upodobniono do dobrej restauracji przez dodanie łagodnego oświetlenia, roślin, obrazów, białych obrusów i subtelnej, delikatnej muzyki jazzowej. 62 klientów zostało losowo skierowanych do jednego z tych dwóch obszarów. Naukowcy zmierzyli czas poświęcony na skończenie posiłku, po czym obliczyli ilość spożytych kalorii na podstawie wagi talerzy. Uczestnicy eksperymentu wypełnili również ankiety, odpowiadając na pytania dotyczące ich zadowolenia jedzeniem i ogólną atmosferą.
Zobacz również:
Ilość kalorii jaką otrzymał każdy badany, była podobna, niezależnie od tego, w której części restauracji się znajdował. Wyniki pokazały, że choć klienci ze zmodyfikowanej części fast foodu jedli o 4,7% dłużej, zjedli mniej niż ich odpowiednicy (6% w stosunku do 95%). Co więcej, ludzie jedzący w atmosferze dobrej restauracji nie tylko rzadziej zamawiali dodatkowe potrawy, ale, kiedy już to robili, dania te zawierały 14% mniej kalorii, niż te zamawiane przez osoby z drugiego obszaru. Ci pierwsi ocenili też jakoś jedzenia wyżej, niż pozostała część uczestników eksperymentu.
Badanie pozwala więc wyciągnąć wnioski zarówno odnośnie osób jadających w fast foodach, jak i tych, którzy częściej odwiedzają restauracje. Jeśli właściciel fast foodu chce uprzyjemnić klientom posiłek, powinien przygasić światła, ściszyć muzykę i stworzyć bardziej relaksującą atmosferę. Natomiast gdy ktoś pragnie jeść mniej, powinien wolniej spożywać posiłek, aby mógł się zorientować kiedy jest już nasycony, ale nie przejedzony.
Komentarze do: Wystrój może zmniejszyć ilość spożytych kalorii