Otyłość u dzieci wzrosła dramatycznie na przestrzeni ostatnich 40 lat, powodując wiele problemów zdrowotnych. Najnowsze badania naukowców z University of Missouri wykazują sensacyjne powiązanie wagi dziecka z jego osiągnięciami w dziedzinie matematyki.
"Wyniki pokazują skomplikowane relacje między wagą dzieci a uwarunkowaniami społecznymi, emocjonalnymi, samopoczuciem dziecka, a także wynikami w nauce" - powiedziała Sara Gable, profesor nadzwyczajna w Department of Nutrition and Exercise Physiology.
Gable zbadała ponad 6250 osób z badania Early Childhood Longitudinal Study-Kindergarten Cohort.
Dzieci obserwowano od momentu rozpoczęcia przedszkola do zakończenia edukacji w piątej klasie szkoły podstawowej. W ciągu tych obserwacji, rodzice wraz z nauczycielami pięciokrotnie raportowali rozwój swoich podopiecznych.
W ankietach pojawiały się pytania o sytuację rodzinną, interpersonalne umiejętności dzieci, a także ich samopoczucie. Dodatkowo młodzi pacjenci byli ważni i mierzeni.
Zobacz również:
- Przyczyny otyłości u dzieci
- Przyczyny otyłości, rodzaje i profilaktyka
- Ocet jabłkowy. Otyłość - przyprawa, która leczy
- Blokowanie tętnicy żołądka nową metodą leczenia otyłości?
- Jak zwalczyć nawagę?
- Nadwaga, jako ciężki problem współczesnej ludzkości
- Jemy mniej kalorii, a wciąż mamy problem z otyłością: jak to możliwe?
- Nieoperacyjne leczenie otyłości - balon żołądkowy
W porównaniu z dziećmi, które nigdy nie były otyłe, chłopcy i dziewczęta, których otyłość trwała przez cały okres badań, dużo gorzej wypadali na testach matematycznych.
U chłopców, u których otyłość pojawiła się później niż w trzeciej lub piątej klasie, nie zanotowano różnicy w umiejętnościach liczenia.
Inaczej jednak sytuacja wyglądała u dziewcząt, które wraz z przybieraniem na wadze traciły zdolności prawidłowego liczenia.
Ponadto, dziewczynki, które miały długotrwały problem z otyłością, osiągały gorsze wyniki w nawiązywaniu znajomości czy przyjaźni.
Zarówno u poważnie otyłych chłopców i dziewcząt, zaobserwowano występowanie uczucia smutku, poczucia samotności, a także brak pewności siebie.
Na umiejętności matematyczne wpływał także fakt, że dzieci borykające się z nadwagą były niespokojne i nie potrafiły się skupić na jednej czynności.
"Nasze badanie sugeruje, że otyłość u dzieci, zwłaszcza ta, która utrzymuje się przez cały okres szkoły podstawowej, szkodzi im w rozwijaniu zachowań prospołecznych, powoduje problemy emocjonalne, a także nie pozwala osiągać zbyt wysokich wyników w nauce" - podsumowała Sara Gable.
Komentarze do: Zdolności matematyczne zależne od wagi?