Szukaj

Czym są zmiany adaptacyjne u dziecka?

Podziel się
Komentarze0

Adaptacja dzieci w przedszkolu dotyczy dzieci, które rozpoczynają edukację przedszkolną. Mają zaledwie trzy lata i stoi przed nimi nie lada wyzwanie – muszą dostosować się do nowych warunków. Adaptacja to proces, który umożliwia uzyskanie równowagi między potrzebami, a warunkami otoczenia.

Czym są zmiany adaptacyjne u dziecka?

Większość dzieci niechętnie idzie do przedszkola. Jest to miejsce nowe, obce, nie ma mamy, taty. Środowisko jest zupełnie inne i nieznane. Dziecko nie wie, czego powinno się spodziewać po nowych kolegach i koleżankach. Nic dziwnego, że się boi.

Wejście do nowego środowiska wiąże się często z całkowitą zmianą przyzwyczajeń. Do tej pory większość swojego czasu dziecko spędzało z rodzicami, a teraz zostaje wrzucone na głęboką wodę. Przy matce czuło się bezpiecznie i pewnie, a teraz będzie musiało nauczyć się funkcjonować w społeczeństwie, gdzie nie jest oczkiem w głowie rodziców.

Proces adaptacyjny odbija się na całym organizmie małego człowieka. Najważniejsze znaczenie ma sfera biologiczna, emocjonalno-społeczna i poznawcza. Za wszystkie te procesy odpowiedzialny jest ośrodkowy układ nerwowy. U trzyletniego dziecka jest jeszcze nie do końca wykształcony, słaby i delikatny. Dziecko nie radzi sobie z odbieraniem różnorodnych bodźców, ma problemy z ograniczeniami i męczy je jednostajny wysiłek. Pierwsze dni w przedszkolu to test dla układu nerwowego. Właśnie wtedy dziecko poddawane jest zadaniom, które w większości przypadków go przerastają. Następują duże zmiany w sposobie i stopniu zaspokajania potrzeb dziecka.

Dziecko idące do przedszkola radzi sobie z czynnościami fizjologicznymi i higienicznymi z niewielką pomocą osób dorosłych. Umiejętności te nie są jeszcze na tyle utrwalone, aby całkowicie zaufać dziecku. Zmiana środowiska nie działa na korzyść w wykonywaniu tych zadań. Dziecko nie zna warunków życia grupowego i sposobu zaspokajania potrzeb w nowej sytuacji. Daje to uczucie niepewności i sprawia, że powstaje zdenerwowanie i napięcie.


Dziecko w tym wieku ma problem z porozumiewaniem się, a porozumiewanie się w nowym środowisku jest rzeczą niezbędną. Ten fakt także wpływa negatywnie na samopoczucie dziecka i potęguje strach. Mały człowiek ma też problem z określeniem upływu czasu. Dziecko nie rozumie co to znaczy „za chwilę”, albo „później”.

Główną rolę w rozwoju dziecka pełni sfera emocjonalna. Rozwój, czyli inaczej proces przystosowawczy małego dziecka, odbywa się poprzez zaspokajanie potrzeb dziecka. W pierwszej kolejności silna więź z matką zaspokaja potrzebę bezpieczeństwa. Dziecko z zaspokojoną potrzebą bezpieczeństwa jest w stanie się uczyć i poznawać otaczający go świat. Każda nowa sytuacja, każdy nawet najmniejszy bodziec sprawia, że powstaje odruch badawczy i chęć do poznawania świata. Dziecko odkrywa i sprawia mu to dużą satysfakcję. Zadowolenie potęguje potrzebę dalszego odkrywania.

Niezaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa wzmaga poczucie strachu. Powoduje uczucie opuszczenia, braku miłości, akceptacji, a nawet zagrożenia czy lęku. Lęk przed rozstaniem z rodzicami przeżywają dzieci, które z dobrze znanego im środowiska są przenoszone do miejsca zupełnie im obcego, gdzie nie ma mamy i taty.  Takim miejscem jest grupa przedszkolna.

Stres spowodowany przyjściem do przedszkola można ograniczyć do minimum. Rodzice powinni powoli i stopniowo przygotowywać dziecko do tego ważnego wydarzenia w jego życiu. Powinni sprawić, że dziecko z radością przyjdzie do przedszkola i odnajdzie się w nowym środowisku. Opiekunowie muszą zadbać o to, aby zmiana środowiska przebiegała najłagodniej jak to tylko możliwe i była rozłożona w czasie, aby dziecko stopniowo mogło  przyzwyczajać się do nowej społeczności. 

Aby umożliwić dziecku bezstresowe przejście z dobrze znanego mu środowiska do obcego dobrze jest na długo przed planowanym zapisaniem dziecka do przedszkola prowadzić systematyczne i konsekwentne działania, które pomogą dziecku w miarę szybko dostosować się do nowego środowiska i zapobiec nieprzyjemnym zmianom adaptacyjnym.

Autor:

Natalia Ul

Komentarze do: Czym są zmiany adaptacyjne u dziecka?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz