Według badania przedstawionego w Current Biology, osoby z dysleksją – oprócz kłopotów z czytaniem – mają również trudności w zarządzaniu konkurencyjnymi sygnałami sensorycznymi. Wyniki sugerują, że gry wideo mogą poprawić umiejętności czytania i pisania u osób z dysleksją, którzy stanowią aż 5 do 10 procent populacji.
"Wyobraź sobie, że rozmawiasz z kimś i nagle słyszysz swoje imię wypowiedziane za tobą. Twoja uwaga przenosi się z osoby, z którą rozmawiasz na dźwięk za tobą. To właśnie jest przykład cross - sensorycznego przesunięcia uwagi. Okazało się jednak, że przesunięcie uwagi na bodźce słuchowe z wizualnych jest szczególnie trudne dla osób, które mają dysleksję" - mówi Vanessa Harrar z Uniwersytetu w Oksfordzie.
Uczestnicy badania zostali poproszeni o naciśnięcie przycisku w momencie usłyszenia dźwięku, dostrzeżenia przyćmionej lampy błyskowej lub doświadczenia obydwóch tych bodźców razem. Szybkość, z jaką uczestnicy naciskali przycisk rejestrowano i analizowano. Dane wykazały, że ludzie z dysleksją byli szczególnie powolni podczas próby reagowania na bodziec dźwiękowy, który następował po bodźcu wizualnym.
Zobacz również:
Naukowcy twierdzą, że potrzebne są dalsze badania. Jednak na podstawie swoich ustaleń sugerują, że twórcy programów leczenia dysleksji powinni wziąć pod uwagę tę zależność.
"Uważamy, że osoby z dysleksją szybciej będą uczyć się kojarzenia liter z odpowiadającymi im dźwiękami, jeśli najpierw usłyszą dźwięk, a następnie zobaczą odpowiednią literę lub słowo" – komentuje Harrar.
W związku z wyciągniętym wnioskiem, zespół Harrar sugeruje unikalne, niewerbalne podejście do poprawy czytania i pisania poprzez zastosowanie gier wideo. "W leczeniu dysleksji proponujemy wykorzystanie popularnych gier wideo, które uczą szybkiego przenoszenia uwagi z bodźców wzrokowych na bodźce słuchowe i odwrotnie. Dzięki tej metodzie, można również udoskonalić wiele umiejętności, potrzebnych w grach wideo, takich jak szybkość reakcji czy wielozadaniowość”.
Autor: Sara Borys
Komentarze do: Gry wideo mogą pomóc w walce z dysleksją