Szukaj

Jak rozmawiać z dzieckiem z ADHD?

Podziel się
Komentarze1

Objawy ADHD dzielą sie na trzy grupy: nadruchliwość; impulsywność; zaburzenia uwagi; Objawy ADHD nie są winą dziecka. Dziecko z ADHD nie jest ani złośliwe ani uparte. Są działania, z którymi może mieć trudności, dlatego trzeba mu pomóc. Należy odróżniać zachowania dziecka wynikające z objawów ADHD i te, które są po prostu nieodpowiednim zachowaniem.  ADHD nie może stanowić  wymówki  dla dziecka: zasady obowiązują je tak samo, jak inne dzieci.



Dziecko z ADHD wymaga pomocy w tych sferach życia, które są zaburzone przez kłopoty z koncentracją, nadruchliwością lub nadmierną impulsywnością.

Terapia nie sprawi, że te objawy znikną, ale poprawi funkcjonowanie dziecka w określonych obszarach.

Nawiązywanie kontaktu z dzieckiem z ADHD:

Podejdź do dziecka i skoncentruj jego uwagę na sobie: spójrz mu w oczy, lekko dotknij.

Wydawanie poleceń:

Jeśli chcesz wydać polecenie, pamiętaj, że najpierw musisz  nawiązać z dzieckiem kontakt (patrz wyżej).

Dziecku należy powiedzieć co ma robić, a nie czego robić nie należy: „zejdź na podłogę” zamiast „nie wchodź na stół”, „siedź spokojnie” zamiast „nie wierć się”.

Pochwała:

Zamiast krytykować niepożądane zachowania,  lepiej jest chwalić zachowania pożądane. W ten sposób zwiększamy prawdopodobieństwo wystąpienia ich w przyszłości.

Zasady:

Aby dziecku z ADHD ułatwić funkcjonowanie, należy wprowadzić jasne i prosto sformułowane zasady. Zasada powinna być sformułowana pozytywnie: zamiast „nie bijemy" mówimy „trzymamy ręce i nogi przy sobie”. Zasady mogą być ogólne, wtedy mieszczą się w nich reguły zachowań w  wielu sytuacjach, lub bardziej szczegółowe: jeśli konkretne zachowanie jest wyjątkowo uciążliwe i wymaga modyfikacji.


Zasada ogólna: Trzymamy ręce i nogi przy sobie


  • Nie bijemy innych osób;
  • Nie niszczymy przedmiotów;
  • Nie dotykamy cudzych rzeczy;
  • Nie kopiemy innych osób, kiedy siedzimy np. przy stole;
W przypadku wyjaśniania zasady nie unikniemy co prawda słowa „nie", ale zasada zapisana jest w sposób pozytywny.

Zasada szczegółowa: „Obiad jemy, siedząc przy stole”

„Komputer włączają dzieci, które odrobiły lekcje”

Zasadę należy przypominać dziecku tyle razy, ile jest to potrzebne: to może być 2, 3 razy, ale także 5 razy,  wszystko zależy od konkretnego dziecka, ale też od jego samopoczucia danego dnia.

Ważne! Należy pozostać przy dziecku tak długo, aż zastosuje się do zasady.

W trudnych sytuacjach zamiast tłumaczyć dziecku dlaczego nie powinno zachowywać się w określony sposób („bo to nieładnie”, „bo nam jest przykro”,  itd.), odwołujemy się do konkretnej zasady: zamiast powiedzieć „uderzyłeś Krzysia, jemu jest teraz bardzo przykro, przecież wiesz, że nie należy tego robić”,  mówimy mamy zasadę „Trzymamy ręce i nogi przy sobie” oraz egzekwujemy konsekwencje.

Konsekwencje:

  • Natychmiastowa (szybka): powinna nastąpić natychmiast po niepożądanym zachowaniu;
  • Doprowadzona do końca (skuteczna): powinna być wyegzekwowana i doprowadzona do końca;
  • Adekwatna do wielkości przewinienia (sprawiedliwa);
  • Wymierzona bez obrażania się, zabierania uczucia sympatii (sympatyczna): wypowiedziana tonem stanowczym, ale nie agresywnym, bez okazywania złości;
  • NIGDY KARA CIELESNA !!!

Opracowała: Maja Cader, psycholog

Komentarze do: Jak rozmawiać z dzieckiem z ADHD? (1)

sun
sun 28-01-2011 14:31

ADHD

1

A jaką byście zastosowali terapię na adhd? Ja słyszałam o wielu naprawdę rożnych terapiach,. ostatnio nawet o takiej, która zakłada leczenie na podstawie diety. Co o tym myślicie, może macie jakąś praktykę w tym temacie.... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze