Jak rozwija się narząd mowy u dziecka?
Zdrowe dzieci w większości przypadków wydają swoje pierwsze dźwięki zaraz po urodzeniu. Dźwiękiem tym z reguły jest głośny płacz, który poprzedzony zostaje pierwszymi oddechami. Wydawane w ten sposób dźwięki świadczą o prawidłowym rozwoju narządu mowy, układu nerwowego oraz prawidłowym stanie przytomności noworodka. Zdarzają się jednak przypadki, w których dziecko nie płacze zaraz po urodzeniu, co wcale nie musi oznaczać, że nie jest zdrowe. Po porostu czasami mamy do czynienia z „leniuszkami”, które nie wydają z siebie pierwszych dźwięków pomimo tego, że są zdrowe.
Pierwsze miesiące życia to dla dziecka czas, w którym uczy się ono odpowiednio posługiwać aparatem mowy. Rozwój mowy jest w sposób nierozłączny związany z prawidłowym słuchem. Jednak pewne wczesne etapy rozwoju mowy mogą wystąpić również u dzieci niesłyszących, np. głużenie. Aby narząd mowy u dziecka rozwijał się prawidłowo muszą być spełnione dwa podstawowe kryteria. Pierwszym z nich jest prawidłowy słuch, drugim natomiast stymulujące kontakty społeczne, poprzez które rozumiemy mówienie do dziecka, czy zabawy z maluchem. Dziecko uczy się poprzez naśladownictwo, dlatego też niezbędne przy jego rozwoju jest występowanie wzorców, z których może brać przykład.
Etapy rozwoju narządu mowy
Pierwszy rok życia dziecka charakteryzuje się tym, że wykorzystywane przez nie formy wypowiedzi to krzyk i płacz. Okres ten jest nazywany okresem melodii, sygnału i apelu. W tym etapie mają miejsce kolejno:
- głużenie, czyli gruchanie, np. gli, tli, kii, gla, bli, ebw… (2-3 mż.);
- gaworzenie, tj. wymawianie zespołu sylab, które nie posiadają określonego znaczenia, np. ma-ma, ba-ba, ta-ta, la-la (6-12 mż);
- w ok. 9 miesiącu życia ma miejsce faza naśladowania i powtarzania usłyszanych dźwięków;
- po ukończeniu 1 roku życia dziecko jest w stanie powtórzyć niektóre słowa ze zrozumieniem, np. mama, tata, baba, itp.
Zobacz również:
- opanowuje samogłoski o, u, a, e, y i jest w stanie wymówić większą część spółgłosek takich jak p, b, m, t, d, n, l, k, ś, ć, dź;
- wypowiada swoje pierwsze pojedyncze wyrazy czy pseudozdania;
- często wymawia tylko pierwsze sylaby bądź końcówki wyrazów, np. ne (nie), da (daj), ampa (lampa), itp.
- rozpoczyna używanie pozostałych głosek;
- operuje już większym zasobem wyrazów (ok. 800-1500) w tym różnymi częściami mowy;
- ma bardziej rozwinięty narząd mowy. Posługuje się wypowiedzeniami dwuczłonowymi, zdaniami zawierającymi podmiot i orzeczenie, zdaniami pytającymi, oznajmującymi, rozkazującymi i wykrzyknikowymi;
- nie używa jeszcze w sposób poprawny wszystkich znaków, co jednak nie powinno wzbudzać niepokoju rodzica. Można usłyszeć np. tlone (trochę), siupka (zupka), tata banzie jadła (tata będzie jadł), itp.
W przypadku gdy mamy do czynienia z opóźnionym rozwojem narządu mowy u dziecka zauważalne jest przesunięcie poszczególnych etapów. Tym sposobem w późniejszym czasie pojawia się gaworzenie oraz pierwsze słowa malucha. Poza tym widoczny jest ubogi zasób słownictwa oraz opóźnienie w tworzeniu zdań poprawnych gramatycznie.
Komentarze do: Jak rozwija się narząd mowy u dziecka?