Jak wspomagać rozwój ruchowy dziecka?
Rozwój ruchowy dziecka jest jednym z najistotniejszych aspektów rozwoju. Towarzyszenie maluchowi w kształtowaniu się podstawowych, a następnie rozwiniętych, funkcji ruchowych wymaga czasu i uwagi. Przynosi jednak pozytywne skutki, a najważniejszym jest oczywiście radość z prawidłowego kształtowania się zdolności.

Istota rozwoju ruchowego
Rozwój motoryczny polega na osiąganiu kontroli nad ruchami ciała poprzez skoordynowanie czynności ośrodków nerwowych, nerwów i mięśni. Kontrolę tę kształtuje rozwój odruchów i ogólna aktywność ruchowa dziecka. Już maleństwo będące w macicy matki zaczyna kształtować pewne odruchy. Rusza rękami, nogami, głową, chwyta, wkłada palce do buzi, ssie itd. Dzięki temu ma coraz większą świadomość swojego ciała.

Z kolei kształtowanie się motoryki wpływa na funkcjonowanie i rozwój wyższych funkcji psychicznych. Na przykład odruch chwytny wpływa na rozwój języka, pisma, kreatywność, a odruch Moro (energiczne prostowanie kończyn, wygięcie plecków w łuk, odchylanie głowy w tył i zaciskanie pięści, np. na ostry dźwięk ) ma znaczenie dla organizacji i kontroli emocji.
Jak pomóc w rozwoju ruchowym?
Wspieranie rozwoju ruchowego dziecka polega przede wszystkim na kształtowaniu optymalnych warunków dla jego rozwoju, stymulowaniu i formowaniu funkcji psychofizycznych oraz rozwijaniu potencjalnych zdolności. Działania wspomagające obejmują ponadto wszelkie możliwości korygowania różnych dysharmonii i nieprawidłowości rozwojowych.
Wspomaganie rozwoju ruchowego musi być odpowiednio dostosowane do każdego dziecka. Inne metody wspierania proponowane są maluchom zdrowym, a inne gdy dziecko rozwija się nieprawidłowo. Aby pomagać w rozwoju dziecka zdrowego wystarczy pamiętać o stosowaniu kilku rad.
W przypadku dziecka, u którego pojawia się jakaś dysfunkcją, np. gdy rodzi się z wadą genetyczną lub z różnego rodzaju niepełnosprawnością, należy stosować specjalistyczne metody. Rodzic może się ich nauczyć w przeznaczonych do tego celu ośrodkach lub szkołach. Najlepiej o pomoc zwrócić się do Ośrodka Wczesnej Interwencji, gdzie specjaliści z różnych dziedzin medycyny, pedagogiki, psychologii i fizjoterapii zbadają maleństwo i ustalą najlepszą dla niego terapię.
Zobacz również:
Co może zrobić rodzic?
W rozwoju motorycznym dziecka szczególną rolę pełnią rodzice. Codzienna obserwacja dziecka pozwala dostrzec ewentualne dysharmonie i szybko reagować. Ponadto rodzice spędzający czas z dzieckiem, mogą, a nawet powinni stymulować rozwój ruchowy dziecka poprzez stosowanie prostych zabiegów.
Ważna jest akceptacja odrębności dziecka. Ma ono własne tempo rozwoju i nie musi robić wszystkiego równie szybko jak dziecko przyjaciółki czy sąsiadki.
Małe dziecko najlepiej kłaść na dużej, płaskiej powierzchni – może być podłoga – maluch będzie miał przestrzeń do rozwijania swoich umiejętności ruchowych.
Dobrze jest układać atrakcyjne przedmioty w niewielkiej odległości od niego, ale nie bezpośrednio przy nim – by zachęcić je do samodzielnego przemieszczania się (czy to do raczkowania, czy to wstawania, czy do przewracania się z pleców na brzuch i odwrotnie). Gdy dziecko jest starsze należy zachęcać je do korzystania z zabawek, uczestniczenia w grach i zabawach oraz do wszelkiej aktywności ruchowej. Baw się razem z dzieckiem! Będzie miało odpowiednią motywację i przykład.

W rozwoju ruchowym dziecka ważna jest bliskość emocjonalna z rodzicem – przytulaj, pieść, całuj, uśmiechaj się, śpiewaj piosenki, mów do swojej pociechy! Gdy dziecko będzie czuło się kochane i bezpieczne, jego rozwój będzie postępował prawidłowo. Z kolei, gdy maluszek zaczyna wstawać lub chodzić, jeśli tylko warunki na to pozwalają, pozwól mu chodzić boso lub w samych skarpetkach, bez butów. Ćwiczy wtedy mięśnie stóp. W butach (zwłaszcza tych źle dobranych) niektóre mięśnie pracują nieprawidłowo lub w ogóle. Chodząc boso po różnych powierzchniach dziecko dodatkowo rozwija integrację sensoryczną.
Nie utrudniaj!
Najlepiej wspomagać i kształtować funkcje ruchowe dzieci poprawnymi i rekomendowanymi przez specjalistów metodami. Poniżej znajduje się lista czynności, które przeszkadzają w rozwoju ruchowym malucha. Zapamiętaj i nie stosuj ich na swoim dziecku!
- Kładzenie na poduszkach – małe dziecko powinno leżeć na płaskiej powierzchni – na macie edukacyjnej czy kocyku. Kładzenie na poduszkach może wykrzywić jego kręgosłup i ograniczyć ruchy. Najlepiej urozmaicić wówczas otoczenie malucha. Można zawiesić kolorowe zawieszki, zabawki itp.
- Sadzanie – jeśli dziecko samo nie siada, widocznie jego organizm nie jest jeszcze na to gotowy. W tej pozycji męczy się kręgosłup i narządy wewnętrzne. Mięśnie mogą rozwijać się nieprawidłowo.
- Korzystanie z chodzików – przemieszczanie się za pomocą chodzika zaburza prawidłowe przetaczanie stopy i zakłóca naprzemienny charakter chodu, co z kolei wpływa negatywnie na rozwój czynności chodzenia i biegania.
- Używanie nosidełka – powoduje niefizjologiczne obciążenie kręgosłupa.
- Korzystanie z leżaczków, fotelików – dziecko nie leży w pozycji naturalnej tylko wygięte i nie ma pola manewru.
- Przetrzymywanie dziecka w łóżeczku w czasie czuwania – dziecko potrzebuje miejsca, by nauczyć się przewracać z pleców na brzuch i odwrotnie, by raczkować czy pełzać.
- Podciąganie dziecka do pozycji stojącej – najlepiej poczekać, aż samo wstanie, gdy będzie potrafiło. Nie można nauczyć jego mięśni, że mają pracować mocniej i szybciej.
- Prowadzanie za ręce dziecka, które jeszcze samo nie potrafi chodzić lub nawet stać bez trzymania się – jeśli twoje dziecko samodzielnie siedzi, wstaje, stoi bez przytrzymywania się o meble, to również samo zrobi pierwszy krok.
Korzystając z powyższych rad i wskazówek można z powodzeniem pomóc lub utrudnić dziecku jego rozwój ruchowy. Rodzice, jak również inni członkowie rodziny, mogą prawidłowo wspierać swoje pociechy w kształtowaniu motoryki, jeżeli będą odpowiednio stymulować i kształtować funkcje ruchowe. W przypadku dzieci z dysfunkcjami liczy się czas rozpoczęcia i jakość prowadzonych działań terapeutycznych. Najważniejsza jest czujność i świadome stosowanie metod wspomagania rozwoju ruchowego najmłodszych.
Autor:
Karolina Wrona