Szukaj

Oswajanie z autyzmem

Podziel się
Komentarze0

Zamknięte w sobie, zagubione, agresywne, trudne… tak nierzadko określane są dzieci autystyczne. Dlatego często po zdiagnozowaniu tej choroby opiekunowie załamują ręce, z góry przyjmując, że takie upośledzenie wyklucza malucha z życia. Zapominają jednak o tym, że nauka ciągle się rozwija i pokazuje nowe metody pracy z tymi „trudnymi” dziećmi.


Z najnowszych badań wynika, że zaburzenia ze spektrum autyzmu rozpoznaje się wśród dzieci  aż raz na 110 urodzeń. Dlatego ważne jest, by wiedzieć jak najwięcej o tym schorzeniu. Różnego rodzaju konferencje, spotkania czy zajęcia na temat autyzmu, przedstawiające najnowsze osiągnięcia medycyny i nauki, są jak najbardziej pożądane. Pozwalają nie tylko poszerzać wiedzę na temat tego zaburzenia, ale także oswajają społeczeństwo z faktem, że osoby autystyczne żyją i funkcjonują wśród nas. 

Nowe oblicze autyzmu


Wychowywanie dziecka autystycznego nie jest sprawą prostą. Autyzm oznacza bowiem, że dziecko ma ogromne trudności z przyswajaniem zwykłej ludzkiej codzienności. Ma problemy w obszarach uspołecznienia, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zabawy, okazywania uczuć czy opanowania emocji. Dlatego choroba ta wzbudza w wielu opiekunach lęk i bezsilność. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest niewiedza i brak możliwości poznania najnowszych środków i metod leczenia oraz pracy z osobami autystycznymi. Zwrócić uwagę społeczeństwa na ten problem zdecydowała się Wyższa Szkoła Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu, organizując konferencję pod hasłem „Współczesne oblicze autyzmu - diagnoza, leczenie, terapia.” 

Wykłady i warsztaty przewidziane podczas tej konferencji skierowane są zarówno do nauczycieli, terapeutów, lekarzy, pracowników fundacji i stowarzyszeń, jak i do rodziców, którzy na co dzień zmagają się z autyzmem swojego dziecka - mówi dr Justyna Leszka, Dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Pedagogiki Specjalnej WSEIiI - Ważne jest, aby jak największa liczba osób, która na co dzień ma kontakt z dziećmi z zaburzeniami neurorozwojowymi, poznała najnowsze metody pracy z dziećmi autystycznymi.


Dlatego też  Fundacja Uni - Terra, założyciel WSEIiI, w odpowiedzi na społeczne zapotrzebowanie otworzyła pierwsze w regionie studia podyplomowe przygotowujące do pracy z dziećmi autystycznymi - dodaje. Na konferencji zostaną szeroko omówione problemy metod terapii w odniesieniu do dzieci z różnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz możliwości ich wprowadzenia w postępowaniu indywidualnym, jak i w edukacji grupowej. Specjaliści zaprezentują również, wciąż jeszcze mało znany w Polsce, sposób leczenia poprzez dietę i suplementacje.


Trzeba uświadomić społeczeństwo


Mimo, że autyzm jest jednym z najczęściej spotykanych upośledzeń rozwojowych, to większość społeczeństwa, w tym również wielu pracowników służby zdrowia oraz nauczycieli, nadal nie rozumie, jak wielki jest to problem dla funkcjonowania człowieka, rodzin oraz poszczególnych zbiorowości np. klas i szkół, w których znajdą się dzieci autystyczne. Opiekunowie dzieci dotkniętych autyzmem przyznają, że często spotykają się ze złym nastawieniem ze strony społeczeństwa. Nagminne są sytuacje, kiedy rodzice dzieci, które płaczą, krzyczą czy nie reagują na prośby, oskarżani są o nieudolne wychowanie.

Osoby postronne często nie zdają sobie sprawy z tego, że takie, a nie inne zachowanie ich dziecka, spowodowane jest po prostu jego chorobą. Dlatego wiedza na temat autyzmu jest kluczowa, nie tylko ze względu na umiejętność prawidłowej współpracy z takimi osobami, ale także na potrzebę uświadamiania społeczeństwa. Istnieje bowiem wiele mitów i nieprawdziwych informacji związanych z tą chorobą. Oczywiście, że autyzmem nie można się zarazić, bo jest to wieloczynnikowe zaburzenie rozwojowe.

Najczęściej ujawnia się w ciągu pierwszych trzech lat życia wyjaśnia dr Justyna Leszka, która jako pedagog specjalny i logopeda od wielu lat pracuje z dziećmi autystycznymi. Dzieci i dorośli z autyzmem mają kłopoty z komunikacją w grupie i wspólnych czynnościach. Zaburzenia utrudniają im porozumienie z innymi i kontakt ze światem zewnętrznym. Jednak nie oznacza to, że nie potrzebują oni takiego kontaktu i powinniśmy się na nich zamykać. Co więcej, u wielu dzieci, po latach systematycznej, planowej pracy terapeutycznej, wspomaganej leczeniem zauważa się znaczącą poprawę funkcjonowania, a nawet wyjście z autyzmu - dodaje. 

Oswoić autyzm, to nie tylko przestać się dziwić „trudnym” dzieciom i rodzicom, którzy nie potrafią ich opanować. To także poznanie rzetelnej wiedzy, wyników badań, opanowanie skutecznych metod terapii oraz upowszechnianie ich w swoich środowiskach lokalnych i naukowych.

Komentarze do: Oswajanie z autyzmem

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz