Nastolatki cierpiące na spektrum zaburzeń autystycznych (ASD) charakteryzują się upośledzeniem w komunikacji w kontaktach społecznych, ale mimo to niektóre młode osoby dotknięte tą przypadłością uważane są za wystarczająco zdrowe, aby pobierać naukę w szkolę. Bez odpowiednich socjalnych umiejętności jednak, nawet oni nie będą w stanie wpasować się w środowisko gimnazjum lub szkoły średniej.
Dlatego od 2006 roku działa w Ameryce specjalny program kliniczny, który pomaga młodzieży dotkniętej spektrum zaburzeń autystycznych odnaleźć się w lokalnych środowiskach szkolnych, a także stara się ubogacić umiejętności wchodzenia tych nastolatków w relacje międzyludzkie.
Pomimo faktu, że program okazał się bardzo efektywny, nie wiadomo jednak czy nowe umiejętności zostały przyswojone przez młodzież dotkniętą autyzmem na stałe ani czy nieletni łatwiej będą radzić sobie w kontaktach społecznych po zakończeniu uczęszczania na zajęcia ze swoimi rówieśnikami.
Niemniej dr Elisabeth Laugeson jest pewna, że zdolności społeczne nabyte przez nastolatków, dzięki udziale w programie, zapadają głęboko w umysły młodych ludzi oraz, że czasem są nawet w pewnym stopniu udoskonalane. Fakt ten cieszy tym bardziej, że według najnowszych szacunków, jedno na 88 dzieci urodzonych w Stanach Zjednoczonych cierpi na spektrum zaburzeń autystycznych.
Zobacz również:
Nauczyciele i rodzice biorący udział w programie przyznają, że dzięki inicjatywie mającej za zadanie przystosować nastolatki cierpiące na ASD do życia w społeczeństwie - towarzyskie umiejętności młodych ludzi uległy znacznej poprawie, zarówno przed końcem zajęć, jak i w okresie 14 tygodni po ich zakończeniu.
Młodzież zaczęła wykazywać lepsze kompetencje społeczne oraz zaczęła częściej spotykać się z rówieśnikami.
Badania wykazały, że nastolatki z autyzmem polepszają dzięki tym zajęciom jakość swego życia oraz, że czują się bardziej komfortowo w kontaktach z innymi.
Dr Laugeson przypisuje sukces programu staraniu rodziców dzieci cierpiących na ASD, którzy uczeni są bycia socjalnymi trenerami dla swoich pociech.
Zajęcia usprawniające umiejętności społeczne autystycznych nastolatków trwają po 90 minut, raz w tygodniu przez 14 tygodni. Unikalną rzeczą w programie socjalizacji autystycznej młodzieży jest uczenie ich technik zachowań, które są stosowane przez typowych nastolatków w danej życiowej sytuacji.
Na pierwszym miejscu stawiana jest tutaj naturalna reakcja młodego człowieka, a nie to, co według osoby dorosłej nastolatek powinien w danej chwili zrobić. I może właśnie dlatego metoda ta przynosi tak zadowalające i nieocenione rezultaty.
red.: Iwona Trojan
Komentarze do: Pozytywne efekty nauczania autystycznych nastolatków