Spadek koncentracji, agresywność, problemy w relacjach z rówieśnikami - pytani o wpływ gier na rozwój dziecka najczęściej wskazujemy negatywne konsekwencje. Jako nauczyciele staramy się zachęcać dzieci do rezygnacji z multimediów na rzecz książek, jako rodzice - ograniczamy czas, jaki dziecko spędza przed ekranem. Czy słusznie?
Badania przeprowadzone przez naukowców z Columbia University Mailman School of Public Health oraz Université de Paris dowiodły, że gry wideo mogą pozytywnie stymulować rozwój dziecka. Celem uczonych było określenie związku między czasem poświęconym grom wideo a poziomem umiejętności poznawczych i społecznych.
Wykorzystano dane pochodzące z projektu School Children Mental Health Europe. Wiek badanych dzieci zawierał się w przedziale 6-11 lat. Rodzice oceniali stan zdrowia psychicznego swoich pociech w kwestionariuszu, a same dzieci interaktywnie odpowiadały na pytania. Dodatkowo nauczyciele wskazywali na poziom osiągnięć szkolnych badanych. Naukowcy ustalili też, jakie czynniki wpływają na ilość czasu spędzanego na graniu: płeć, wiek (starsi chłopcy chętniej grają w gry wideo), wielkość rodziny (najdłużej grają dzieci wychowujące się w średnich rodzinach). Słabiej wykształcone lub samotne matki ograniczają pociechom czas, jaki te spędzają przed ekranem.
Zobacz również:
Po uwzględnieniu wyżej wymienionych czynników naukowcy odkryli, że grające dzieci mają 1,75 razy większe szanse na funkcjonowanie intelektualne na wysokim poziomie i 1,88 razy większe szanse na uzyskanie ogólnej wysokiej kompetencji szkolnej. Co istotne, nie stwierdzono związku między czasem gry a zdrowiem psychicznym.
Gry wideo są często źródłem wspólnych aktywności dzieci w wieku szkolnym. Wyniki badań wskazują, że dzieci, które często grają w gry wideo mogą być zintegrowane z rówieśnikami i dobrze funkcjonować w społeczności szkolnej. Ostrzegamy przed nadinterpretacją, jednakże ustalenie spędzania czasu przez dziecko przed ekranem jest ważnym elementem odpowiedzialności rodzicielskiej jako ogólnej strategii na rzecz rozwoju ucznia. - twierdzi dr Katherine M. Keyes, pracownik Columbia University Mailman School of Public Health.
Komentarze do: Pozytywny wpływ gier wideo na dziecko udowodniony naukowo