W dużych rodzinach, małe dzieci nie zawsze mogą uzyskać wiele indywidualnych kontaktów z rodzicami - ale zdrowe interakcje ze starszym rodzeństwem mogą pomóc to zrekompensować, odkryli kanadyjscy naukowcy.
„Chodzi o to, że w dużej rodzinie, nie dostaniesz za wiele środków, ale jeśli masz starsze rodzeństwo, które jest naprawdę nastawione na twoje potrzeby, miałoby to rekmensujący wpływ.” - powiedziała Jennifer Jenkins „Reuters Health”. Jenkins jest starszym autorem badania w Katedrze Wczesnego Rozwoju Dziecka i Edukacji na Uniwersytecie w Toronto.
Wcześniejsze badania wykazały, że dzieci z rodzin wielodzietnych zazwyczaj plasują się niżej, jeżeli chodzi o słownictwo i IQ w porównaniu do dzieci z mniejszych rodzin. Badania wykazały, że im większa jest rodzina, tym gorsze są umiejętności dziecka”, powiedziała Jenkins. Na przykład, jeśli para ma drugie dziecko to uwagę, którą przeznaczali pierwszemu dziecku zostanie rozdzielona na dwójkę.
Zobacz również:
Aby sprawdzić, czy starsze rodzeństwo może ewentualnie wypełnić brak uwagi ze strony rodziców, naukowcy wykorzystali dane, które obejmowały rodziny z Toronto z 385 małymi dziećmi, które miały rodzeństwo o co najmniej cztery lata starsze. Matki i starsze rodzeństwo oceniano, w jaki sposób komunikują się z młodszym dzieckiem. Na przykład, badacze punktowali, czy starsze rodzeństwo lub matka byli wrażliwi na umiejętności młodszych dzieci. Słownictwo młodszego rodzeństwa zostało również testowane przez nazywanie obiektów na pokazywanych obrazkach.
Naukowcy odkryli, że dzieci, które miały wiele rodzeństwa raczej zdobyły mniej punktów, w porównaniu do tych, które miały mniejsze rodziny. Związek między tzw. wrażliwością poznawczą starszego rodzeństwa i wynikiem młodszego dziecka pozostawał silny, nawet gdy badacze uwzględnili także cechy, które mogą mieć wpływ na wyniki, takie jak płeć i wiek.
Jenkins powiedziała, że następnym krokiem byłoby opracowanie na próbę programu, który zachęcałby starsze rodzeństwo, aby mieć lepsze interakcje z młodszym, aby sprawdzić, czy to poprawia zdolności poznawcze młodszego rodzeństwa. Badanie ma również pewne ograniczenia, w tym brak wiedzy, jaki rodzaj interakcji mają inne dzieci z młodszym rodzeństwem. Jenkins i jej koledzy piszą w czasopiśmie „Pediatrics on Monday”, że jest również możliwe, że związek ten jest odwrócony i umiejętności młodszego dziecka wpływają na rodzaj interakcji jakie mają ze starszym rodzeństwem.
Angelika Masłowska
Komentarze do: Relacje z rodzeństwem związane są z nauką słownictwa u dzieci