Choć petycja ustanowienia 29 września Ogólnopolskim Dniem Wychowania Przedszkolnego czeka jeszcze na podpis marszałka senatu, Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP już namawia do świętowania Dnia Przedszkolaka.
- To będzie cenna inicjatywa, jeśli w jakiś sposób przyczyni się na rzecz budowy przedszkoli, zwłaszcza w obliczu danych Najwyższej Izby Kontroli, że ok. 40% polskich dzieci w wieku 3-5 lat nie ma możliwości skorzystania z wychowania przedszkolnego. A aż o 20% mniejsze szanse od dzieci miejskich na edukację w przedszkolu mają mali mieszkańcy wsi – mówi Tomasz Wojtczak z Opiekaprojekt.pl.
- Chcemy zwrócić uwagę na znaczenie edukacji przedszkolnej w rozwoju i wychowaniu dziecka. Zaznaczyć, że przedszkole to nie tylko sposób na spędzanie wolnego czasu, ale też okres nabywania ważnych doświadczeń społecznych i emocjonalnych – wyjaśnia Anna Wróbel, prezes Polskiego Komitetu OMEP.
Niestety w Polsce wciąż brakuje przedszkoli. Kraje Unii Europejskiej zadeklarowały w Strategii Lizbońskiej zapewnienie wychowania przedszkolnego do końca 2013 r. dla 90 proc. dzieci. Choć liczba dzieci uczestniczących w edukacji przedszkolnej rokrocznie w Polsce wzrasta średnio o 1 proc., nadal niestety zajmujemy jedno z ostatnich miejsc w rankingach europejskich. Przykładowo w Belgii, Francji, Hiszpanii i we Włoszech do przedszkola chodzi każde dziecko przed rozpoczęciem nauki szkolnej.
Mit równych szans
Według GUS, w roku szkolnym 2009/2010 zarejestrowanych było 18,3 tys. placówek wychowania przedszkolnego, z których 46,2% stanowiły przedszkola. 66,4% z nich zlokalizowana była w miastach.
- Raport pokontrolny NIK potwierdził nasze analizy oferty edukacji przedszkolnej w Polsce, wykazując znaczące dysproporcje w dostępie do przedszkoli pomiędzy dziećmi mieszkającymi na wsi a w miastach. Maluchy z terenów miejsko-wiejskich mają te szanse o 15% mniejsze, a aż o 20% dzieci z terenów wiejskich – mówi Tomasz Wojtczak, pomysłodawca programu Opiekaprojekt.pl.
Zobacz również:
- Jak wychować jedynaka?
- Jak zorganizować życie rodzinne i wychować dzieci w zdrowej atmosferze?
- Uczymy przez zabawę!
- Jaką rolę pełni ojciec w wychowaniu dziecka?
- 4 miesiąc życia, co nowego u bobasa?
- O czym powinni pamiętać rodzice dbając o zdrowie dzieci?
- Mamo! Daj łyka! Czy powinniśmy pozwalać dzieciom na próbowanie alkoholu?
- Postawy rodzicielskie i ich wpływ na zachowanie dziecka
Największą barierą w wyrównywaniu szans edukacyjnych najmłodszych nadal jest obawa przed podejmowaniem inwestycji w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Dodatkowo zniechęca strach przed lokowaniem pieniędzy w obiekt, na który po spadku wyżu demograficznego spadnie też zapotrzebowanie, a gmina zostanie z kosztami.
- Nawet małe gminy nie muszą obawiać się nakładów inwestycyjnych na budowę takich obiektów i tego, że środki te się nie zwrócą, bo na przykład zmaleje zapotrzebowanie na tego typu usługi. Dobrze przemyślany projekt planuje się długofalowo. Dzisiaj jest to żłobek lub przedszkole, a jutro dom seniora lub obiekt komercyjny typu restauracja czy hotel – przekonuje Tomasz Wojtczak z Opiekaprojekt.pl.
Problemy trzeba rozwiązywać teraz poszukując różnych form w tym przede wszystkim PPP.
Przedszkole to nie tylko opieka!
Wychowanie przedszkolne to pierwszy etap kształcenia w systemie oświaty, obejmujący dzieci od 3 do 6 lat. Zajęcia dla najmłodszych realizowane są w przedszkolach oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, a od roku 2008/2009 również w tzw. formach alternatywnych, czyli zespołach wychowania przedszkolnego i punktach przedszkolnych.
- Świadomość rodziców w zakresie roli edukacji i wychowania przedszkolnego w rozwoju dzieci wzrasta, o czym świadczy wzrost liczby odmów przyjęć dzieci do przedszkola z 6% w 2007 r. do 13% w 2010. Jest to również wskaźnik obrazujący potrzeby wychowania przedszkolnego – mówi Tomasz Wojtczak z Opiekaprojekt.pl.
Przeprowadzane w różnych krajach badania dotyczące rozwoju dzieci wskazują na olbrzymie znaczenie dostępu do edukacji od najmłodszych lat. Zdaniem specjalistów dzieci, które uczęszczają do przedszkoli, lepiej rozwijają się intelektualnie, społecznie i werbalnie. Badania dowodzą, że przedszkolaki znacznie lepiej radzą sobie później w szkole.
- Dziecko uczy się w przedszkolu jak żyć, jak współżyć z innymi, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat. W wieku przedszkolnym mały człowiek jest odkrywcą. Staje naprzeciwko nowych wyzwań, kształtuje się jego kreatywność jako dorosłego człowieka, bycie odkrywcą jest jego jednym z najważniejszych celów i priorytetów – przekonuje Polski Komitet OMEP w petycji do Bogdana Borusewicza, marszałka senatu RP.
###
Dodatkowe informacje:
Najmniej dzieci objętych w roku szkolnym 2008/2009 edukacją przedszkolną* mieszka w województwach: lubuskim (25045), świętokrzyskim (25190), podlaskim (26106), opolskim (26815) i warmińsko – mazurskim (33165)**.
* Wzięto pod uwagę wszystkie funkcjonujące w Polsce formy wychowania przedszkolnego, tj.: przedszkola, zespoły wychowania przedszkolnego, punkty przedszkolne i oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych.
**„Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2008/2009”, Warszawa 2009, s. 143 – 144.
W tekście wykorzystano dane:
Główny Urząd Statystyczny, „Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2009/2010”, Warszawa 2010.
Najwyższa Izba Kontroli, Informacja o wynikach kontroli wychowania przedszkolnego, Warszawa, maj 2011.
Komentarze do: Święto Przedszkolaka nie dla wiejskich dzieci