We Francji, organizacja CFCV (Collectif féministe contre le viol) w dniu 29 czerwca rozpoczyna nową kampanię uwrażliwiającą. Celem tej kampanii jest oczyszczenie ofiar gwałtu z ciężaru winy.
Dokładnie rok temu ta sama feministyczna organizacja francuska przeprowadziła kampanię przeciwko gwałtom w małżeństwie.
Jednakże, ponieważ stereotypy dotyczące agresji i gwałtu w dalszym ciągu się utrzymują, Collectif féministe contre le viol nie przestaje prowadzić swojej walki przeciwko powszechnym przekonaniom na temat tej zbrodni.
Nowa kampania będzie miała postać trzech plakatów przedstawiających gwałciciela już po dokonanym czynie, w trzech różnych sytuacjach: para, praca, lokal nocny.
Zobacz również:
Spokojne sumienie gwałciciela obrazuje zdanie usprawiedliwiające jego czyn, tworzące anielską aureolę nad jego głową: „kobieta zawsze musi zaspokajać swojego męża”, „kobieta, która nie chce, musi jasno odmówić” oraz „kobieta nie ubiera się sexy bez powodu”.
We Francji, jak ocenia Collectif féministe contre le viol, średnio jedna kobieta na sześć jest ofiarą jednej próby gwałtu w ciągu swojego życia.
Poza tym, liczba gwałtów, do których dochodzi w tym kraju, oscyluje w granicach od 75 000 do 120 000 każdego roku. Organizacja CFCV dodaje jednocześnie, że statystyki te są niedoszacowane, ponieważ dziewięć ofiar na dziesięć odmawia wniesienia skargi.
Przyczyny, dla których kobiety odmawiają wniesienia oficjalnej skargi, to najczęściej strach, presja otoczenia, lęk przed niepoważnym potraktowaniem oraz wstyd.
Kampania francuska ma bardzo jasny przekaz: trzeba pomóc ofiarom w przełamaniu tych oporów. Nic nie powinno uniewinniać gwałciciela. Każdy akt seksualny bez zgody jest gwałtem ściaganym przez prawo.
Komentarze do: Kampania na rzecz ofiar gwałtu