Badanie z University of Texas w San Antonio ( UTSA ) i University of Minnesota Carlson School of Management sugeruje, że cykl owulacyjny podświadomie zmienia zachowanie kobiet, skłaniając je do współzawodnictwa.
Do swoich badań, opublikowanych w czasopiśmie Badań Marketingowych, naukowcy przeprowadzili serię trzech eksperymentów, angażujących kobiety. Pierwszy eksperyment, nazywany jest przez badaczy „grą dyktatora”. W tym badaniu każda kobieta otrzymała określoną ilość pieniędzy, którą mogła podzielić się z drugą osobą. Zespół badawczy kierowany przez prof. Kristinę Durante z College of Business na UTSA , wykazał, że kobiety w czasie owulacji były mniej skłonne dzielić swoje pieniądze z inną osoba, gdy byłą nią kobieta. Badacze odkryli, że podczas owulacji kobiety stają się podświadomie bardziej niemiłe w stosunku do innych kobiet i chcą mieć nad nimi przewagę. Co więcej, gdy nie zachodziła owulacja, kobiety były skłonne dzielić ok. 50% ich pieniędzy z innymi kobietami, podczas, gdy w czasie owulacji jest to jedynie 25%.
Owulujące kobiety pragną „wyższej pozycji” w stosunku do innych kobiet
Zobacz również:
Inny eksperyment wymagał od kobiet podjęcia pewnych decyzji odnośnie nabywania produktów. Ich wybór mógł zwiększyć ich indywidualne korzyści majątkowe, lub zwiększyć ich zyski finansowe w stosunku do innych kobiet. W jednym z przykładów tego eksperymentu, kobiety poproszono o wskazanie, czy wolałyby mieć samochód wart 25 tys. dolarów, podczas gdy inne kobiety otrzymywały samochody o wartości 40 tys. (opcja A), czy też mieć samochód wart 20 tys. dolarów, podczas, gdy inne kobiety otrzymywały samochody o wartości 12 tys. dolarów (wariant B). Większość kobiet w czasie owulacji wybrała opcję B, ponieważ chciały mieć samochód, który dałby im "wyższą pozycję" nad innymi kobietami.
Kobiety podczas owulacji są przychylne mężczyznom
W tym co odkryli naukowcy zaskakujące jest to, że owulujące kobiety nie wydają się chcieć posiadać wyższą pozycję w stosunku do mężczyzn - stają się one bardziej im przyjazne. Podczas „gry dyktatora”, nieowulujące kobiety chciały dzielić 45% swoich pieniędzy z mężczyznami, a kobiety podczas owulacji były chętne do dzielenia się aż 60%, a więc ponad połową swoich pieniędzy z mężczyznami. Badacze uważają, że może być to wynikiem podświadomej chęci flirtu ze strony kobiety.
Autorzy badania wnioskują, że jego wyniki mogą mieć istotne znaczenie dla konsumentów, naukowców i marketingu: "Studiowanie wpływu hormonów na zjawiska marketingu ma ważne konsekwencje (…) także w celu łączenia teorii i badań w marketingu z teorią i badaniami w biologii, odnośnie zachowania się zwierząt i psychologii ewolucyjnej".
Tłumaczenie: Ewa Panasiuk
Komentarze do: Kobiety podświadomie ze sobą rywalizują podczas owulacji