Gwiazdy projektują koszulki, wspierając kampanię na rzecz wczesnej diagnostyki raka płuca. Kobiety w Polsce najczęściej umierają z powodu raka płuca. Ostatnia dekada przyniosła niemal czterokrotny wzrost zachorowań na ten złośliwy nowotwór, sprawiając, że liczba nowych rozpoznań jest najwyższa w historii.
Szansą na niższe statystyki jest wzrost świadomości choroby oraz regularnie wykonywanie kontrolnych badań klatki piersiowej. Działania na rzecz wczesnej diagnostyki raka płuca wspierają Ambasadorzy kampanii „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć!”, m.in. Krzysztof Hołowczyc oraz zespół Sunset Strip.
W czerwcowej edycji konkursu na Koszulkę Miesiąca kampanii „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć!”, która wystartowała 7 czerwca b.r. na stronie www.facebook.com/TrzebaWiedziec, można oddawać głosy na projekty przygotowane przez Krzysztofa Hołowczyca oraz zespół Sunset Strip. Koszulki kampanii, począwszy od marca 2011, projektowali: aktorka Olga Borys, blogerka i graficzka Agata Dębicka, prezenterka Maja Popielarska oraz aktor Marcin Bosak.
W Polsce szacuje się, że rak płuca diagnozowany jest u ponad 20 000 osób rocznie, z czego około 75% pacjentów to mężczyźni. Jednak ryzyko choroby nie jest zależne od płci - mężczyźni po prostu częściej palą lub palili papierosy. Co ważne, proces rozwoju tej choroby często trwa wiele lat, więc rak płuca rozpoznawany jest zwykle 20-30 lat od momentu pojawienia się pierwszych zmian nowotworowych w organizmie chorego. Dlatego najnowsze statystyki odzwierciedlają tendencje społeczne sprzed kilkudziesięciu lat – na skutek zapoczątkowanej w latach 70-tych mody na palenie papierosów wśród kobiet, dziś to rak płuca stanowi najczęstszą przyczynę ich śmierci. W 2010 roku po raz pierwszy w historii wyprzedził on w statystykach dotyczących przyczyn umieralności kobiet raka piersi.
Zobacz również:
Coraz wyższa śmiertelność z powodu raka płuca powodowana jest nie tylko większą zachorowalnością, ale przede wszystkim późną diagnostyką. Liczne kampanie zwiększające świadomość na temat chorób nowotworowych, mające na celu zachęcenie kobiet do regularnego wykonywania badań, a także finansowane przez NFZ programy profilaktyczne, w ramach których przeprowadzane są bezpłatne badania kontrolne, pozwalają dziś na wczesne wykrywanie raka piersi i raka szyjki macicy. Kobiety coraz odpowiedzialniej podchodzą do własnego zdrowia - mając świadomość, że „kobieca” choroba nowotworowa jest realnie istniejącym zagrożeniem, regularnie poddają się badaniom mammograficznym oraz cytologicznym.
Bagatelizowanie zagrożenia rakiem płuca skutkuje natomiast wysokim odsetkiem późnych rozpoznań choroby w Polsce, podczas gdy wczesna diagnoza daje przewagę w walce z chorobą. Niestety kobiety, szczególnie te znajdujące się w grupie podwyższonego ryzyka, wciąż nie mają nawyku wykonywania kontrolnych badań płuc. Dlatego tak ważne jest, aby również złośliwy nowotwór płuca funkcjonował w świadomości pań jako kobiecy nowotwór, a płuca były przez nie regularnie kontrolowane, tak jak dzieje się to w przypadku piersi i szyjki macicy.
Do wykonywania regularnych badań klatki piersiowej zachęca kampania „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć!”. Od marca 2011 na stronie www.facebook.com/TrzebaWiedziec przygotowane przez Ambasadorów projekty koszulek rywalizują o tytuł Koszulki Miesiąca, przyznawany w drodze głosowania przez użytkowników portalu. Codziennie osoba, które jako pierwsza odda swój głos na wybraną grafikę, wygrywa koszulkę ze zwycięskim projektem.
Ambasadorzy kampanii chcą poprzez swoje zaangażowanie zwrócić uwagę na znaczenie, jakie dla skuteczności leczenia nowotworu płuca ma jego wczesna diagnoza. Co miesiąc do akcji dołączać będą kolejne znane osoby. Kampania organizowana jest przez Stowarzyszenie Walki z Rakiem Płuca oddział Szczecin przy wsparciu firmy Roche Polska, w ramach ogólnopolskiej kampanii „Trzeba wiedzieć, żeby zwyciężyć!”.
Komentarze do: Trzeba wiedzieć, by zwyciężyć kobiecy nowotwór