Przekaz dotyczący promocji zdrowia jest zbyt nachalny i negatywny aby był skuteczny, zaś działania wielu podmiotów zainteresowanych poprawą zdrowotnej sytuacji kobiet są zbyt rozproszone - to jeden z wniosków Forum Promocji Zdrowa Kobiet, które odbyło się w Warszawie. W Forum wzięli udział eksperci od komunikacji, przedstawiciele świata nauki, organizacji pozarządowych, samorządów i instytucji publicznych.
Konferencję otworzyły wicemarszałek Sejmu Ewa Kierzkowska i posłanka Sejmowej Komisji Zdrowia Publicznego Beata Małecka - Libera. Obie zwróciły uwagę na konieczność systematycznej, uporządkowanej i długofalowej polityki w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia. „Patrzymy coraz częściej na zdrowie w kontekście długoterminowych działań, zdając sobie sprawę, że to właśnie zdrowie jest najcenniejszym, co mamy w życiu.” - mówiła Beata Małecka - Libera.
Zagraniczny gość konferencji Hildrun Sundseth, członek zarządu Europejskiego Instytutu Zdrowia Kobiet, zwróciła uwagę, że ta problematyka dotyka nie tylko zdrowia reprodukcyjnego, ale całego szeregu chorób, na które cierpią tylko lub głównie kobiety. Kobiety i mężczyźni często też różnie przechodzą te same choroby (np. atak serca jest dwukrotnie częściej śmiertelny w przypadku kobiet niż mężczyzn) „Promocja zdrowia kobiet i profilaktyka wymagają podejścia adekwatnego do początku 21 wieku.” - podkreśliła Hildrun Sundseth.
O nowoczesnej komunikacji mówili uczestnicy panelu „Zdrowa komunikacja - jak nie uśpić odbiorcy i nakłonić do działania?” - „Dywersyfikacja komunikacji jest podstawą skuteczności. Musimy różnie komunikować się z różnymi grupami odbiorców, a my mówimy ludziom o tym, co oni dokładnie sami wiedzą, że palenie szkodzi, że nie można prowadzić samochodu po alkoholu itp. Perswazja prozdrowotna jest mentorska, naiwna, natrętna, a powinna być pozytywna. Skuteczna komunikacja na temat zdrowia kierowana do kobiet powinna być przekazem wywołującym emocje pozytywne.” - mówił Leszek Stafiej, ekspert ds. komunikacji.
Zobacz również:
„Oczywisty dydaktyzm jest źle przyjmowany” - zgodziła się uczestnicząca w panelu znana polska scenarzysta Ilona Łepkowska. Ale można wykorzystać pozytywne emocje, aby zwiększyć zainteresowanie widzów problematyką zdrowotną. "Sprawdzam codziennie wyniki oglądalności
seriali. „M jak miłość” jest ciągle na pierwszym miejscu. Jeśli tak jest, to głupotą byłoby nie wykorzystać siły serialu do promocji profilaktyki zdrowotnej. Oczywiście nie ex katedra, nie łopatologicznie. To musi być przekaz podbudowany emocjami, bo inaczej nie ma to sensu”. - mówiła Ilona Łepkowska.
Stronę medyczną i socjologiczną problemu przedstawiały profesor Violetta Skrzypulec - ginekolog oraz profesor Antonia Ostrowska – socjolog. "Jeżeli w jakimś miasteczku nie ma ginekologa w ogóle albo przyjmuje raz w tygodniu, to kobieta, która nie trafi na właściwy dzień, potem może znaleźć się w kłopotach." - mówiła profesor Skrzypulec. Przypomniała też, że zdrowe nawyki kształtują się do siódmego roku życia, dlatego niezwykle ważne jest jaką wiedzę na temat zdrowia i naszej seksualności wyniesiemy z rodziny. Na rolę rodziny w nieco innym kontekście zwracała uwagę profesor Antonina Ostrowska: "Kobiety powinny być bardziej odpowiedzialne za siebie - nie tylko za zdrowie rodziny, pozostali członkowie rodziny muszą natomiast być odpowiedzialni za zdrowie kobiet."
Wszyscy uczestnicy konferencji podkreślali, że tylko zgodna współpraca partnerów spośród instytucji rządowych, organizacji pozarządowych i sektora prywatnego może zaowocować wymianą cennych informacji i kolejnymi inicjatywami, dzięki którym będzie można jeszcze lepiej zadbać o zdrowie polskich kobiet i promować działania przynoszące realne korzyści społeczne i wsparcie dla systemu ochrony zdrowia.
Inicjatorem I Forum Promocji Zdrowia Kobiet jest „Fundacja MSD dla Zdrowia Kobiet”, organizacja non-profit, której działalność skupia się na zwiększeniu świadomości zagrożenia kobiet różnymi chorobami, promocji profilaktyki i edukacji zdrowotnej oraz poprawieniu jakości świadczeń zdrowotnych w Polsce. Fundacja realizuje swoje działania w oparciu o bliską współpracę i partnerstwo z organizacjami z sektora pozarządowego, prywatnego, jak
i z instytucjami publicznymi.
Partnerami tegorocznego Forum Promocji Zdrowia Kobiet byli: Fundacja Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacja „SOS Życie”, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
i Stowarzyszenie „Damy Radę”.
Komentarze do: "Zdrowe Partnerstwo" receptą na zachowanie i umacnianie zdrowia Kobiet