28 maja – Leszek Blanik, Maciej Damięcki i Matylda Damięcka, Iwona Guzowska, Jacek Kawalec oraz Maciej Szczęsny – Ambasadorowie kampanii „Prostata na lata” wzięli udział w spotkaniu z mediami. Celem spotkania było wsparcie inicjatywy Fundacji „Wygrajmy Zdrowie” na rzecz ustanowienia w Dniu Ojca Ogólnopolskiego Dnia Świadomości Raka Prostaty.
W trakcie spotkania podsumowane zostały dotychczasowe działalności, a także zaprezentowane kolejne plany inicjatorów kampanii „Prostata na lata” związane z podkreślaniem roli jaką mężczyzna pełni w rodzinie – ojca i opiekuna.
„Postanowiłem wziąć udział w akcji „Prostata na lata” zdając sobie sprawę z tego, iż mężczyźni nie tylko boją się wyników ewentualnych badań prostaty, ale przede wszystkim samych badań. Boją się ich jako doznania nie licującego z wizerunkiem „prawdziwego mężczyzny”, któremu usiłują sprostać. Obawiają się też przykrych doznań w trakcie badania, towarzyszącego badaniom poczucia wstydu lub wręcz upokorzenia. Biorąc udział w tej akcji chcę przekonywać, że nawet całkiem zrozumiałe obawy i lęki mężczyzn nie powinny być silniejsze od potrzeby dbania o własne zdrowie. Tyleż dla własnego komfortu, co także dla wygody, szczęścia i wspólnoty całych rodzin. Lepiej bowiem przemóc swoje obawy i wstyd, by nie pozwolić schorzeniom prostaty zostać źródłem niewygód lub wręcz nieszczęść całej rodziny chorego, który nie podjął profilaktyki lub leczenia we właściwym czasie” – mówi Maciej Szczęsny, trener oraz komentator sportowy, prywatnie ojciec Jana i Wojciecha Szczęsnych.
„Zależy nam na zdrowiu mężczyzn, ponieważ są oni zazwyczaj ojcami, mężami, dziadkami, a my kobiety chciałybyśmy, aby żyli jak najdłużej. Kampania „Prostata na lata” jest też kampanią profilaktyczną, która ma na celu nakłonienie mężczyzn, aby się zastanowili i pomyśleli o swoim zdrowiu. W ramach kampanii pokazujemy, że temat, który wydaje się wstydliwy, wcale nie musi taki być. Uważam, że zaangażowanie się znanych osób w tego typu kampanię pomoże przełamać tabu związane z tą chorobą” – podkreśla Iwona Guzowska, była polska kick-boxerka, obecnie polityk, posłanka na Sejm VI i VII kadencji.
Zobacz również:
W odpowiedzi na potrzeby osób zainteresowanych profilaktyką, ale też rodzin i pacjentów z rakiem prostaty, w ramach kampanii „Prostata na lata”, powstał szereg materiałów edukacyjnych, m.in: kompleksowy poradnik dla pacjentów oraz foldery edukacyjne, które trafiły do placówek onkologicznych w całej Polsce. Na stronie www.prostatanalata.pl pacjenci i ich rodziny znajdą informacje na temat choroby, sposobów jej leczenia oraz porady z zakresu psychoonkologii.
Dodatkowe informacje:
Kampania „Prostata na lata” powstała z inicjatywy Fundacji „Wygrajmy Zdrowie” im. prof. Grzegorza Madeja. Program został objęty patronatem merytorycznym towarzystw naukowych, działających w polskiej onkologii – Polskiego Towarzystwa Onkologii Klinicznej, Polskiej Unii Onkologii oraz Polskiego Towarzystwa Urologicznego. Kampanię wspiera firma Sanofi.
Do grona ekspertów kampanii należą:
- dr n. med. Iwona Skoneczna – Klinika Nowotworów Układu Moczowego, Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej- Curie w Warszawie
- dr n. med. Wojciech Rogowski –Kierownik Kliniki Urologii Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie, Przewodniczący Rady Fundacji „Wygrajmy Zdrowie” im. prof. Grzegorza Madeja
- mgr Mariola Kosowicz – psycholog Kliniczny, psychoterapeuta, Zakład Rehabilitacji Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie
Fundacja „Wygrajmy Zdrowie” im. prof. Grzegorza Madeja to organizacja pozarządowa, która powstała w 2004 roku przy Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie z inicjatywy pacjentów i lekarzy onkologów. Działa w obszarze edukacji i promocji profilaktyki zorientowanej na różne środowiska takie jak młodzież, grupy zawodowe czy media. Fundacja ma na celu tworzenie i prowadzenie kampanii edukacyjnych, promocyjnych, programów profilaktycznych oraz konferencji naukowych i prasowych oraz wspieranie pacjentów chorych na nowotwory urologiczne.