W dniu dzisiejszym rozpoczyna się w Polsce kampania społeczna „Nie szukaj wymówek, porozmawiaj z lekarzem”, której celem jest podnoszenie świadomości mężczyzn na temat zaburzeń erekcji, ze szczególnym podkreśleniem wagi zwrócenia się o pomoc do lekarza przy tego rodzaju problemach. Kampania, której pomysłodawcą i sponsorem jest firma Eli Lilly, ma zasięg międzynarodowy.
Opiera się na trzech głównych filarach: kampanii reklamowej, stronie internetowej oraz działaniach edukacyjnych prowadzonych w poradniach i placówkach specjalistycznych. Reklama telewizyjna, będąca integralną częścią kampanii, będzie pokazywana przez najbliższe miesiące w 14 krajach europejskich, między innymi w Polsce, Hiszpanii, Francji, Włoszech oraz Wielkiej Brytanii. W Polsce patronat naukowy nad kampanią objęły Polskie Towarzystwo Urologiczne oraz Polskie Towarzystwo Medycyny Seksualnej.
Problem zaburzeń erekcji (nazwa międzynarodowa: erectile dysfunction - ED) jest bardzo powszechny we współczesnym społeczeństwie - dotyka 40% mężczyzn powyżej 40. roku życia1. Wraz z wiekiem procent ten rośnie. Mężczyźni nie są jednak skłonni leczyć swoich dolegliwości, mimo, że 95% przypadków zaburzeń erekcji można skutecznie leczyć[2].
Mężczyźni często szukają wymówek, by nie traktować swojego problemu poważnie lub sądzą po prostu, że zaburzenia erekcji są normalne dla średniego i starszego wieku, dlatego nie da się ich efektywnie leczyć. Wielu z nich uważa, że dysfunkcja ta jest spowodowana czynnikami psychologicznymi, takimi jak stres czy problemy emocjonalne. W rzeczywistości czynniki te stanowią źródło problemu zaledwie w 20% przypadków[3]. Jednak, na skutek błędnych wyobrażeń i niepełnej informacji, większość mężczyzn z zaburzeniami erekcji nie decyduje się zwrócić o pomoc do lekarza.
„W Polsce, podobnie jak w innych krajach rozwiniętych, zaburzenia erekcji są bardzo popularnym problemem wśród mężczyzn po 40. roku życia. Niestety mężczyźni są niechętni, by mówić o tego rodzaju zaburzeniach, ponieważ silnie wiążą się one z ich sferą emocjonalną i poczuciem własnej wartości jako mężczyzny. Bardzo ważne jest więc edukowanie społeczeństwa, w tym mężczyzn, ale także ich partnerek czy lekarzy pierwszego kontaktu, na temat tego, że z ED można skutecznie walczyć. Trzeba tylko podjąć „męską decyzję” i zgłosić się do lekarza urologa lub seksuologa.” - powiedział prof. Zbigniew Lew Starowicz, Konsultant Krajowy w Dziedzinie Seksuologii.
Kampania „Nie szukaj wymówek, porozmawiaj z lekarzem” została zaprojektowana w odpowiedzi na fakt, że mężczyźni bagatelizują objawy związane z zaburzeniami erekcji oraz unikają kontaktu z lekarzem.
„Chcemy uświadomić mężczyznom, że zaburzenia erekcji to problem, któremu można skutecznie zaradzić. Nierozsądnym podejściem jest samodzielne diagnozowanie problemu i szukanie leków na własną rękę czy też szukanie wymówek i lekceważenie problemu. Najważniejsze dla każdego mężczyzny jest zrobienie tego pierwszego kroku – uznanie własnego problemu i decyzja o pójściu do lekarza, który opierając się na profesjonalnej wiedzy i doświadczeniu będzie w stanie pomóc pacjentowi. W momencie, gdy mężczyźni uświadamiają sobie, że nie są osamotnieni ze swoją dolegliwością oraz to, że zaburzenia erekcji mogą być leczone jak każde inne schorzenie, zyskują motywację, by pokonać swoją przypadłość.” - powiedziała Radunka Cvejič z firmy Eli Lilly, organizatora kampanii.
Zobacz również:
- Czym jest zapalenie gruczołu krokowego i jak sobie z nim radzić?
- Menopauza po męsku! Jak przebiega klimakterium u mężczyzn?
- Prostata - pora na badania
- Choroba Peyroniego dotyka 1 na 10 mężczyzn
- Nieprzyjemne niespodzianki w suplementach diety! Uwaga mężczyźni!
- Rak gruczołu krokowego
- Testy genetyczne mogą przewidzieć najbardziej agresywne przypadki raka prostaty?
- Okres refrakcji
Głównym elementem kampanii jest 10 i 30-sekundowy spot reklamowy zatytułowany „Nie szukaj wymówek”, który przez najbliższe miesiące będzie pokazywany w 14 krajach w Europie. W Polsce jego emisja rozpocznie się w czerwcu od projekcji w Internecie (onet.pl, dziennik.pl, biznesowe i finansowe strony www oraz kontekstowo wyszukiwarki Google i Netsprint), a następnie spot będzie pokazywany w Programie 1 Telewizji Polskiej, podczas transmisji z finałów Mistrzostw Świata w Afryce.
Niezwykle ważnym elementem kampanii jest też bardzo nowoczesna strona internetowa www.porozmawiajzlekarzem.pl. Witryna ta może pomóc każdemu, kto interesuje się problemem ED - mężczyznom, którzy dopiero zaobserwowali u siebie objawy zaburzeń erekcji, takim, u których schorzenie zostało już zdiagnozowane oraz ich partnerkom. Strona została zaprojektowana w ciekawy, interaktywny sposób - prowadzi każdego szukającego informacji przez interesujące go zagadnienia i zapamiętuje, które z nich okazały się szczególnie ważne dla danej osoby. To wszystko po to, by osoba zainteresowana ED pod koniec swojej wizyty na stronie mogła wydrukować spersonalizowaną ulotkę z dotyczącymi jej problemami. Jeśli na przykład jest to mężczyzna z pierwszymi objawami zaburzeń erekcji, może on od razu z ulotką udać się do lekarza, by przedyskutować z nim swoje dolegliwości. Dzięki odsyłaczowi na stronie można również przenieść się do wyszukiwarki gabinetów lekarskich w najbliższej okolicy pacjenta. Żeby zapewnić pełną swobodę i niezależność wyboru lekarza, wyszukiwarka ta obsługiwana jest przez niezależny podmiot.
Co bardzo ważne, na stronie znajduje się również test ED, który pozwala mężczyznom odpowiedzieć na pytanie, czy zaobserwowane przez nich objawy mogą świadczyć o zaburzeniach erekcji. Wynik takiego testu także zostanie dołączony do drukowanych materiałów i może stanowić doskonały punkt wyjścia do rozmowy z lekarzem. Celem programu nie jest bowiem reklama żadnych produktów leczniczych, ale zmotywowanie mężczyzn do rozmowy z lekarzem.
Kampania „Nie szukaj wymówek, porozmawiaj z lekarzem” prowadzona będzie także w przychodniach i poradniach specjalistycznych. Tam na pacjentów będą czekać materiały informacyjne podające adres strony internetowej kampanii i zawierające jej główne przekazy, które mają za zadanie ośmielić mężczyzn oraz zachęcić ich do wzięcia sprawy w swoje ręce i udania się po pomoc do lekarza.
W Polsce patronat naukowy nad kampanią objęły Polskie Towarzystwo Urologiczne oraz Polskie Towarzystwo Medycyny Seksualnej.
Informacje o zaburzeniach erekcji (ED – erectile dysfunction)
Zaburzenia erekcji pojawiają się, gdy krew ma utrudniony dopływ do członka lub kiedy ilość krwi dopływająca do organu jest niewystarczająca do utrzymania go w stanie erekcji, co uniemożliwia mężczyźnie aktywność seksualną[4]. Szacuje się, że na całym świecie problem ED dotyka 189 milionów mężczyzn i ich partnerek. Rozpowszechnienie występowania zaburzeń erekcji wzrasta wraz z wiekiem mężczyzny[1],[5]. W 75% przypadków zaburzenia erekcji mają podłoże fizyczne i wiążą się z chorobami takimi jak cukrzyca, nadciśnienie, choroba sercowo-naczyniowa czy schorzenia prostaty[4],[6]. Zaburzenia erekcji wiążą się ze spadkiem samooceny mężczyzny i mogą wywoływać frustrację, złość i smutek8. Zwrócenie się o pomoc do lekarza pozwala na szybkie zdiagnozowanie problemu oraz jego przyczyny, a następnie podjęcie decyzji o optymalnej dla pacjenta terapii.
Informacje o firmie Eli Lilly
Eli Lilly jest wiodącą firmą farmaceutyczną, która opracowuje innowacyjne produkty. Firma wciąż powiększa portfolio swoich leków zgodnie z najnowszymi osiągnięciami naukowymi własnych laboratoriów badawczych ulokowanych na całym świecie, a także w wyniku współpracy ze znamienitymi organizacjami naukowymi. Firma, z siedzibą w Indianapolis, w stanie Indiana, odpowiada na najpilniejsze, niezaspokojone potrzeby medyczne zarówno dostarczając leki jak i prowadząc działania edukacyjne.
Referencje:
1. Feldman HA, Goldstein I, Hatzichristou DG, et al. Impotence and its medical and psychosocial correlates: results of the Massachusetts Male Aging Study. J Urol 1994;151: 54-61.
2. Karen Lobb-Rossini, Erectile dysfunction and its management,
3. Miller T. Diagnostic evaluation of erectile dysfunction. Am Fam Physician, 2000; 61:95-104.
4. Lue, Tom, M.D. "Erectile Dysfunction." The New England Journal of Medicine 342.24 (2000): 1806.
5. Bacon, G, ScD, et al. "Sexual Function in Men Older Than 50 Years of Age: Results From the Health Professionals Follow-Up Study." Annals of Internal Medicine 139.3 (2003): 165. http://www.annals.org/content/139/3/161.full, Maj 2010
6. 40 Over 40.com Official site. “About ED and its Causes.” URL: http://www.40over40.com/talk.html, Maj 2010.
7. WomensHealth.gov. Men’s Health: Sexual Problems. URL: http://www.womenshealth.gov/mens/sexual/sexual-problems.cfm, Maj 2010.
„Porozmawiaj z lekarzem”, kampania społeczna pod patronatem Polskiego Towarzystwa Urologicznego i Polskiego Towarzystwa Medycyny Seksualnej finansowana ze środków firmy Eli Lilly Polska sp. z o.o. PLURO00028
Komentarze do: Kampania edukacyjna zwalczająca stereotypy związane z zaburzeniami erekcji u mężczyzn