Zakończyła się rejestracja uczestników do III edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”. Przez najbliższe tygodnie 480 zespołów ze szkół ponadgimnazjanych z całej Polski, zajmie się propagowaniem wiedzy na temat nowotworów wśród lokalnej społeczności. Hakownicze będą przekonywać swoich rodziców, nauczycieli oraz najbliższe otoczenie do profilaktyki raka prostaty.
W tegorocznej edycji weźmie udział prawie 2000 uczniów z 16 województw. Najwięcej zespołów zarejestrowało się w województwie śląskim - aż 82! Równie licznie zaangażowały się szkoły z województwa mazowieckiego - 49 i dolnośląskiego - 45. Do udziału w programie zarejestrowało się również kilka szkół gimnazjalnych - idea programu, czyli kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród społeczeństwa oraz postaw obywatelskich wśród młodzieży, trafia więc do coraz młodszych uczniów.
Zespoły mają miesiąc na przeprowadzenia działań edukacyjnych w swoim regionie. Po zapoznaniu się z materiałami edukacyjnymi zamieszczonymi na stronie www.mamhakanaraka.pl młodzi ludzie będą przekazywać wiedzę w środowisku lokalnym zaczynając od swoich najbliższych, a kończąc na mieszkańcach swojego miasta. Forma przekazu jest dowolna i zależy od wyobraźni zespołów. Oceniana będzie m.in. zawartość merytoryczna, oryginalność pomysłów i zasięg działań. Zespoły mogą organizować happeningi, koncerty, tworzyć blogi, rozdawać ulotki, nagłaśniać swoje działania w mediach, pozyskiwać partnerów - im większy rozmach działań, tym większa szansa dla zespołu na przejście do II etapu programu - Warsztatu Kreatywnego.
„Cieszę się , że pomimo niełatwej tematyki tegorocznej edycji (rak prostaty) młodzież nie zawiodła i ponownie chętnie zaangażowała się w walkę z nowotworami. Działania edukacyjne, których się podejmuje, są bardzo ważne. Liczy się każdy mężczyzna, który zostanie zachęcony przez młodych ludzi do wizyty u lekarza i wykonania badań profilaktycznych w kierunki raka prostaty. Dlatego też mam nadzieję, że samorządy, media oraz mieszkańcy włączą się w działania realizowane przez młodych i pomogą im w propagowaniu profilaktyki nowotworowej” - mówi Jerzy Toczyski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny GlaxoSmithKline Pharmaceuticals.
Zobacz również:
- Choroby nowotworowe u dzieci
- Czerniak - niebezpieczny nowotwór widoczny dla oka
- Ostra białaczka nielimfoblastyczna u dzieci - kiedy podejrzewać?
- Nerwiak płodowy - najczęstszy nowotwór złośliwy okresu noworodkowego
- Czosnek a rak
- Najczęstsze powikłania po leczeniu nowotworów
- Nowotwory ślinianek u dzieci
- Najczęstsze nowotwory kości u dzieci - co powinno nas zaniepokoić?
Aktywności młodzieży biorącej udział w programie „Mam Haka na Raka" są zbieżne z ideą „Myśl globalnie, działaj lokalnie.” Aby działania zainspirowane przez młodzież dotarły do jak najszerszego grona odbiorców, powinna się w nie włączyć jak największa liczba partnerów - szkół, samorządów, ośrodków zdrowia czy lokalnych autorytetów. Ważne jest też wsparcie aktywności Hakowiczów przez media regionalne, nie tylko poprzez informowanie o programie, ale też edukowanie społeczności o zagrożeniach, jakie niesie zaniedbanie profilaktyki.
„Zaangażowanie tak ogromnej liczby młodzieży w walkę z nowotworami może przynieść wymierne skutki. Dzięki nieustannej edukacji społeczeństwa i podwyższaniu jego świadomości prozdrowotnej możemy liczyć na rozpowszechnienie idei badań profilaktycznych. Działania skupione w lokalnym środowisku pozwolą dotrzeć nie tylko do rodziny i najbliższych, ale także do mieszkańców danego regionu” - mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii.
Uczestnicy programu mają do dyspozycji stronę internetową www.mamhakanaraka.pl, która jest główną platformą komunikacji między nimi, a organizatorami. Każdy zespół ma dostęp do osobistego profilu dającego możliwość prezentacji swoich działań, jak również kontaktu z innymi uczestnikami. W zakładce „Baza wiedzy" uczniowie znajdą wszystkie niezbędne informacje o nowotworach, profilaktyce i leczeniu. Witryna zawiera również materiały multimedialne, między innymi lekcje video prowadzone przez onkologów. Dzięki temu zespoły mają możliwość poszerzenia swojej wiedzy nt. nowotworów urologicznych, przebiegu choroby, a także leczenia.
Do połowy marca całą dokumentację z przeprowadzonych działań młodzież będzie przesyłać do Biura Organizacyjnego w formie sprawozdania, gdzie jury oceni pracę zespołów zarówno pod kątem merytorycznym, jak i kreatywnym. Najaktywniejsze drużyny zostaną zaproszone do Warszawy na Warsztat Kreatywny, podczas którego specjaliści z dziedzin marketingu i PR przekażą im wiedzę na temat tworzenia kampanii społecznych. Przed młodzieżą zostanie postawione prawdziwe wyzwanie - zaprojektowanie kampanii społecznej zachęcającej do korzystania z badań profilaktycznych w kierunku raka prostaty. Jeszcze przed wakacjami podczas uroczystej Gali Finałowej w Warszawie poznamy laureatów III edycji programu „Mam Haka na Raka”, a także zobaczymy wszystkie finałowe projekty. Zwycięski zespół zdobędzie cenne nagrody nie tylko dla siebie, ale również dla swojej szkoły, zaś pomysł zostanie opracowany przez agencję reklamową i zaprezentowany całej Polsce w postaci ogólnokrajowej kampanii społecznej.
Organizatorem programu „Mam Haka na Raka” jest Polska Unia Onkologii, a partnerem strategicznym firma GlaxoSmithKline. Honorowy patronat nad programem sprawują Minister Zdrowia, Minister Edukacji Narodowej, Rzecznik Praw Dziecka, Polskie Towarzystwo Urologiczne, Przewodniczący Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia. Program licznie wspierają środowiska pacjentów m.in. Stowarzyszenie Mężczyzn z Chorobami Prostaty „Gladiator”, Fundacja „Wygrajmy Zdrowie”, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Fundacja Psychoonkologii „Ogród Nadziei”, Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich oraz Stowarzyszenie Kwiat Kobiecości.
Komentarze do: Młodzież propaguje wiedzę na temat raka prostaty