Twoją najlepszą szansą, aby zobaczyć kobietę sportowca zachwalającą dany produkt, są właśnie mijające tygodnie. Przerwy reklamowe podczas Igrzysk Olimpijskich w Londynie będą wypełnione pływaczkami, biegaczkami i gimnastyczkami, ale nie spodziewajmy się zobaczyć ich aż tak często po zakończeniu IO - do następnej olimpiady.
Amerykańskie firmy rzadko zatrudniają zawodniczki jako rzeczników. A kiedy już to robią, według dwóch profesorów Uniwersytetu Delaware, najczęściej nie wypada to zbyt dobrze.
Artykuł w Journal of Brand Strategy, napisany przez Johna Antil i Matthew Robinsona, sugeruje, że taktyka reklamodawców wiąże się z porażkami kobiet-sportowców.
Sposób, w jaki zawodniczki są wykorzystywane, wpływa negatywnie na ich skuteczność i zawęża możliwości innych sportsmenek, powiedział Antil.
Wskazuje on nacisk reklamodawców na młodość i seksapil, a nie inne cechy charakterystyczne, a w tym - sportowe umiejętności.
Naukowcy zapytali uczestników swojego badania o reakcje na reklamy i poprosili o omówienie spostrzeżeń. Reklamy, które skupiały się na atrakcyjności sportowców, często wywoływały negatywne reakcje kobiet uczestniczących w badaniu.
Na przykład, reklama z 2009 roku, w której pływaczka Dara Torres wystąpiła w skąpym kostiumie kąpielowym, nikomu nie zaimponowała.
Zobacz również:
Odpowiadający sugerują, że był to smutny obraz wybitnego sportowca, który osiągnął tak wiele, powiększając jednocześnie rodzinę, powiedział autor. Dara Torres jako samotna matka w średnim wieku, będąca w stanie zrównoważyć obowiązki rodzinne z pracą, może być bardziej skuteczna niż podkreślająca swoją fizyczną atrakcyjność czterdziestolatka.
Badania pokazują, że kobiety dokonują 85 procent wszystkich zakupów firmowych. Prawdopodobieństwo i podobieństwo odgrywają kluczową rolę w skuteczności prezentacji przez sławną osobę. Marketerzy zdają się ignorować obydwa te czynniki, jeśli chodzi o zawodniczki.
Naukowcy podkreślają, że wiek ma również duże znaczenie. Im celebryta jest młodszy, tym konsumentowi trudniej na nim polegać i cierpi na tym sprzedaż produktu. To samo dzieje się, kiedy widzimy, że reklama opiera się tylko na seksapilu i fizyczności. Ludzie często porównują się do rzeczników i nie znajdując podobieństwa, są zniechęceni do produktu.
Ostatnio liczba kobiet biorących udział w olimpiadach gwałtownie wzrosła i w tej chwili przewyższa liczbę mężczyzn, szczególnie w Ameryce.
Jednak, kiedy tworzona była lista znanych sportsmenek, wybór był o wiele trudniejszy niż przypuszczano.
Popularność wraz z podobieństwem są cechami skutecznego rzecznika. Ten brak wiedzy utrudnia pracę kobiet-sportowców w świecie reklamy, jak powiedział Antil.
Kobiety inne niż te biorące udział w tegorocznych igrzyskach, mają małe szanse na popularność. W związku z tym, najlepsza okazja do zawarcia ważnych umów dla sportsmenek pojawia się w ciągu tych kilku tygodni IO.
Choć wszystko jest przeciwko niej, kobieta, pokazując swoją interesującą osobowość, może stać się całkiem nową potęgą.