Szukaj

Bez żalu: zamknij to menu i naciesz się posiłkiem

Według prac zamieszczonych w Jurnal of Consumer Research, zachowania symbolizujące swego rodzaju dokonanie wyboru i zakończenie procesu podejmowania decyzji, sprawiają, że klient odczuwa większą satysfakcje z dokonanego wyboru i ze swojego zakupu.



Yangjie Gu, Simona Botti i David Faro (autorzy nowego badania, wszyscy z London Business School) piszą, że dokonanie wyboru, psychologiczny proces, dzięki któremu decyzję uznaje się za podjętą i przestaje się rozważać ponownie swój wybór, może zwiększyć satysfakcje z podjętej decyzji, mimo świadomości, że istnieją inne liczne alternatywy.

Zachowania symbolizujące dokonanie wyboru mogą doprowadzić do podjęcia ostatecznej decyzji i podniesienia satysfakcji osoby dokonującej go.

Po dokonaniu zakupu, klient często rozważa nad tym, co innego mógł wybrać, czy aby na pewno podjął właściwą decyzję. Takie wątpliwości mogą obniżyć nasze zadowolenie z dokonanego zakupu, zwłaszcza jeśli wybór był naprawdę ciężki.


W serii badań, poproszono klientów, aby z całej gamy produktów (czekolad, herbat, ciastek) dokonali wyboru, a następnie jakimś gestem okazali zakończenie procesu podejmowania decyzji bądź aby nie wykonywali żadnego gestu "zamknięcia".

W jednym z doświadczeń, klienci poproszeni byli o wybranie jednej z 24 czekolad rozłożonych na tacach zakrytych pokrywkami, a następne odłożyli bądź nie pokrywkę z powrotem przed spożyciem wybranej czekolady.

W innym przypadku konsumenci wybierali danie z bogatego menu, a następnie zamykali menu lub pozostawiali je otwarte przed spożyciem wybranego dania. 

Okazało się, że badanym, którzy zakryli tacę bądź zamknęli menu, wybrane produkty smakowały bardziej niż tym, którzy nie dokonali "aktu zamknięcia".

Autorzy badania wnioskują, że klienci rzadziej odczuwają pełnię satysfakcji z zakupu, gdy porównują go z innymi ofertami. Fizyczny "akt zamknięcia" pozwala klientowi odczuć wrażenie, że trudna decyzja została ostatecznie podjęta i ogranicza ich skłonność do porównywania decyzji z innymi możliwymi wariantami, które odrzucili.

Klamka zapadła i dzięki temu satysfakcja klienta z podjętej decyzji jest większa.



Komentarze do: Bez żalu: zamknij to menu i naciesz się posiłkiem

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz