Wzrastająca liczba studentów zainteresowanych naukami ścisłymi, technologią, techniką i matematyką jest uznawana za zasadniczą kwestię, jeżeli chodzi o konkurencyjność krajów w światowej gospodarce oraz sile pracowniczej 21 wieku.
Droga ukierunkowana na przedmioty ścisłe zaczyna się już w szkole średniej, gdzie uczniowie jednak decydują się nie wybierać rozszerzonych zajęć z tych przedmiotów.
Eksperci w dziedzinie badań i polityki sprawdzili różne sposoby zachęcenia i promowania nauk ścisłych, jednak większość z nich odbywała się w czterech ścianach klasy.
Najnowsze badania wychodzą poza salę wykładową, sprawdzając unikatową rolę, jaką mogą odegrać rodzice w promowaniu wśród uczniów motywacji związanej z przedmiotami ścisłymi.
“Nasz cel w tym projekcie był inny niż w przypadku poprzednich prac,” komentuje główna autorka Judith Harackiewicz z Uniwersytetu w Wisconsin. „Na zajęciach staramy się motywować uczniów, zachęcać do udziału w tych konkretnych zajęciach, natomiast jeżeli chodzi o rodziny, naszym celem jest promowanie wyborów nt. tego, który kurs wybrać.”
Zobacz również:
Harackiewicz wraz z kolegami założyli, że rodzice mogą odegrać zasadniczą rolę pomagając zwiększyć ilość chętnych na kierunki ścisłe. Na podstawie swych badań odkryli, że głównie dwa czynniki – matka ceniąca nauki ścisłe oraz przeprowadzanie większej ilości rozmów na ich temat z rodzicami - wydają się zwiększać zainteresowanie uczniów użytecznością obieranych kursów z przedmiotów ścisłych.
Naukowcy byli zdziwieni efektywnością swoich skromnych działań.
„Powszechnie wiadomo, że dzieci wykształconych rodziców wybierają więcej zajęć z zakresu nauk ścisłych w szkole średniej. Wpływ naszej interwencji był tak samo silny jak wpływ rodzicielski,” tłumaczy Harackiewicz.
Wyniki te dostarczają dowodów na to, że interwencje nakierowane na rodziców mogą być użytecznym narzędziem zwiększającym rekrutację na przedmioty ścisłe, co może pomóc w zniwelowaniu luk rekrutacyjnych na dane przedmioty, które mogą być wynikiem różnic w wykształceniu rodziców.
„Chociaż wiele osób zastanawia się, czy rodzice mają aż taki wpływ na dzieci, my postrzegamy rodziców jako niewykorzystany zasób,” komentuje Harackiewicz. „Te badania potwierdzają, że jest możliwe, aby pomóc rodzicom w odpowiednim nakierowaniu nastoletnich dzieci pod kątem wyborów akademickich, dzięki czemu będą lepiej przygotowane do dalszego życia.”
Komentarze do: Chcesz zainteresować nastolatków matematyką i przedmiotami ścisłymi? Zacznij od ich rodziców (1)
Dobra książka
1Mnie udało się zainteresować syna matematyką poprzez książkę Marcusa du Sautoy "Poker z Pitagorasem". Nie jest to lektura łatwa, ale napisana bardzo przystępnie pozwoliła synowi uwierzyć, że może zrozumieć mat... pokaż całość