Szukaj

Dlaczego kupujemy muzykę?

Nowe badanie pokazuje, co dzieje się w naszym mózgu, gdy zdecydujemy się na zakup utworu muzycznego, kiedy słyszymy go po raz pierwszy. Badanie przeprowadzone zostało w Montreal Neurological Institute and Hospital - The Neuro na McGill University i opublikowane w czasopiśmie „Science” 12 kwietnia 2013r.



Wyniki wykazały aktywność mózgu, która sprawia, że nowo usłyszana muzyka jest doceniania i pozwala to przewidzieć decyzję o zakupie.

Uczestnicy badania przesłuchali 60 wcześniej nieznanych im utworów muzycznych, podczas gdy naukowcy przeprowadzali na nich badanie za pomocą rezonansu funkcjonalnego (fMRI), badani zaś wypełniali ankiety, składając oferty zakupu o ile byli gotowi poświęcić się dla jakiejś pozycji w modelu aukcyjnym.

- Kiedy ludzie słuchali utworu muzycznego, którego nie słyszeli wcześniej, działalność w jednym obszarze mózgu może rzetelnie i konsekwentnie przewidzieć, czy będzie im się podobało na tyle, by go kupić; częścią tą jest jądro półleżące, które jest zaangażowane w kształtowanie oczekiwań, które mogą być spełniane - powiedział główny badacz dr Valorie Salimpoor, który prowadził badania w Laboratorium dr. Roberta Zatorre znajdujące się w The Neuro, które jest w Baycrest Health Sciences' Rotman Research Institute

- Co sprawia, że muzyka potrafi tak emocjonalnie stwarzać oczekiwania? Aktywność w jądrze półleżącym jest wskaźnikiem, że oczekiwania zostały spełnione lub nie, w naszym badaniu okazało się, że im większą aktywność widzimy właśnie w tym obszarze mózgu, gdy ludzie słuchają muzyki, tym więcej pieniędzy są skłonni wydać na zakup owych utworów - dodał.

Drugim ważnym odkryciem jest to, że jądro półleżące nie działa samo, lecz współdziała z korą słuchową (obszarem mózgu, który przechowuje informacje o dźwiękach i muzyce). Im bardziej utwór był satysfakcjonujący, tym większe następowało przenikanie pomiędzy tymi regionami.

Podobne interakcje obserwowano również pomiędzy jądrem półleżącym i innymi obszarami mózgu, zaangażowanymi w sekwencjonowanie wysokiego szczebla, złożonej z obszarów biorących udział w przypisywaniu wartości emocjonalnych.

Innymi słowy, mózg przypisuje wartość muzyki poprzez interakcję układu dopaminergicznego odpowiadającego za nagrody oraz biorącego udział we wzmacnianiu zachowań, które są absolutnie niezbędne dla naszego przetrwania, takich jak jedzenie i seks.

Komentarze do: Dlaczego kupujemy muzykę?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz