Badania prowadzone w University of Granada i kanadyjskim University of York w Toronto wykazały, że dwujęzyczne dzieci rozwinęły lepszą pamięć roboczą – odpowiedzialną za przetrzymywanie, przetwarzanie oraz aktualizowanie informacji w krótkim czasie – niż rówieśnicy posługujący się płynnie jednym językiem. Pamięć robocza jest istotna, gdyż odgrywa znaczącą rolę w wykonywaniu szerokiej gamy operacji, w tym rachowaniu w pamięci oraz czytaniu ze zrozumieniem.
Jest jednym z komponentów tak zwanych funkcji wykonawczych, czyli mechanizmów związanych z procesami planowania oraz autoregulacji ludzkiego zachowania.
Rozwijana jest w pierwszych latach życia, chociaż można ją ćwiczyć i doskonalić wraz z wiekiem.
Celem badań, które zostały opublikowane w Journal of Experimental Child Psychology, było sprawdzenie jak wielojęzyczność wpływa na rozwijanie pamięci roboczej oraz jej związku z kognitywną wyższością osób dwujęzycznych, odkrytą w uprzednio prowadzonych badaniach.
Zobacz również:
Według Julii Morales Castillo, kierowniczki badań z Departamentu Psychologii Eksperymentalnej z University of Granada, otrzymane wyniki przeszły jej oczekiwania.
Pracując na próbie dzieci w wieku od 5 do 7 lat stwierdzono, iż dwujęzyczność nie tylko poprawia skuteczność pamięci roboczej, ale i wpływa na ogólny rozwój funkcji wykonawczych, zwłaszcza gdy mechanizmy te ze sobą współgrają.
Wreszcie uzyskano więc twarde empiryczne dowody na potwierdzenie tych tez.
Do tej pory skupiano się jedynie na pojedynczych aspektach, jak np. rozwój kognitywny wśród dzieci grających na instrumentach muzycznych.
Badania prowadzone pod kierownictwem Julii Morales Castillo są więc w pewnym stopniu odkrywcze i dostarczają nowe, świeże spojrzenie na zależności między dwujęzycznością, pamięcią roboczą oraz funkcjami wykonawczymi.
Komentarze do: Dwujęzyczne dzieci mają lepszą pamięć roboczą niż dzieci jednojęzyczne