Szukaj

Jak reklamy oddziałują na nasze życie?

Spotykamy się z nimi codziennie. Są w telewizji, radiu, przy ulicach. Możemy przeczytać je w każdej dowolnej gazecie, na przystanku autobusowym, nawet na bilecie do kina. Są wszechobecne. Wpływają na naszą psychikę nawet wtedy, gdy w ogóle o nich nie myślimy. I to w sposób, jakiego byśmy się nie spodziewali.

Jak reklamy oddziałują na nasze życie?

Emocje


Specjaliści od reklamy wiedzą, że podstawową rolę we wszystkich fazach komunikatu reklamowego pełnią emocje. Od nich uzależnione jest spostrzeganie, zapamiętywanie, przypominanie. Budzą żądzę posiadania, określają poziom zadowolenia. Uważa się nawet, że emocje ograniczają naszą zdolność do racjonalnego myślenia.

Odczuwanie emocji powoduje obniżenie sprawności umysłowej i wyeliminowanie obiektywizmu, przez co stajemy się bardziej podatni na sugestie zawarte w komunikacie. Podstawowymi komunikatami emocjonalnymi są: humor, kolor, zapach, seksualizm, strach i nostalgia.

Humor

Poprzez humor komunikaty perswazyjne zwiększają swoją skuteczność. Humor jest odpowiedzialny za podwyższenie pozytywnego ustosunkowania się, przyciągnięcie uwagi. Dotyczy to jednak reklam produktów o niskim znaczeniu dla konsumentów.

Marketingowcy muszą jednak uważać, gdyż nie wszyscy mają to samo poczucie humoru i jedna reklama może dla jednych być śmieszna, a dla innych – gorsząca. Komunikaty zawierające w sobie coś śmiesznego częściej trafiają do ludzi młodych, wykształconych, do profesjonalistów. Pozytywny odbiór żartu zawartego w reklamie zwiększa szanse na to, że konsument zakupi dany produkt.

Muzyka

W reklamie ważny jest zmysł plastyczny, dobrze wybrane miejsce, statyści. Trudno jednak wyobrazić sobie ten środek przekazu bez dźwięków, bez muzyki. Jest ona tłem prawie we wszystkich reklamach telewizyjnych i radiowych. Oczywiście, nie może być to byle jaka muzyka. Musi zawierać w sobie cechy, które będą wywierały wpływ na przetwarzanie informacji, przekonania, emocje i postawy w zależności od poziomu zaangażowania konsumentów.

Muzyka jest jednym z tych elementów, które oddziałują na naszą podświadomość, podwyższają poziom pobudzenia i wywołują emocje. Dźwięki nadają słowom nowe, inne znaczenie. By reklama się sprzedała, muzyka i towarzyszący jej przekaz nie mogą być jednak zbyt skomplikowane. Najlepiej, gdy linia melodyczna zmusza konsumentów do odwołania się do wspomnień i uczuć, najlepiej pozytywnych.


W przypadku dobrego dopasowania muzyki do treści reklamy, jej skuteczność bardzo się zwiększa. Emocje, jakie wywołuje u słuchaczy sprawiają, że ludzie nie zwracają uwagi na bezpośredni przekaz. Szczególnie „chwytliwa” jest muzyka, która jest aktualnie na topie, dopasowuje się do stylu życia pewnych grup ludzi, do których ma trafić dana reklama, dany produkt.

Kolor

Człowiek jest jednym z nielicznych gatunków żyjących na Ziemi, które mają zdolność do stereoskopowego widzenia i rozróżniania barw. Kolor jest „językiem” prostym, trafiającym bezpośrednio do naszej podświadomości. Z tego powodu jest narzędziem wykorzystywanym w reklamach. Właściwy dobór barw pozwala zwrócić uwagę na produkt, wzbudzić u odbiorcy zainteresowanie, sympatię, poruszyć jego wyobraźnię.

Specjaliści od reklamy, tworząc ja odwołują się do wzorców kulturowych obecnych w danym społeczeństwie: Europejczykom biały kojarzy się z czystością, czarny ze śmiercią. Próbują tez stworzyć nowe połączenia, wywołać nowe reakcje. Kolor czerwony zawsze przyciąga uwagę, pomarańczowy jest preferowany przez ludzi młodych, zielony to synonim ekologii, złoty i srebrny – towarów luksusowych, a biel to barwa przedstawiająca higieniczność.


Zapach


Kolejnym narzędziem reklamy jest zapach. Rzadko może występować w reklamach, ponieważ może być tylko dodawany jako pachnący paseczek do czasopism o modzie i urodzie. Zwraca jednak uwagę konsumentów na dany produkt. Pachnące chusteczki higieniczne lub papier toaletowy są dużo bardziej atrakcyjne niż te same produkty w wersji bezzapachowej. Wyróżnia je bowiem spośród masy podobnie wyglądających towarów.

Seksualność

Temat seksu w reklamach to temat, który wciąż budzi kontrowersje. Z reguły wykorzystuje się urodę kobiet; mają one budzić pożądanie, oznaczać sukces mężczyzny, u boku którego występują, dopełniać kontekst erotyczny. Twórcy komunikatów liczą, że pożądanie wywołane przez aktorkę, przełoży się na chęć posiadania danego produktu.

Strach

Sprytnym, choć dość kontrowersyjnym posunięciem jest wystraszenie konsumentów. Wzbudzenie strachu może być odbierane jako zagrożenie. Naturalne jest to, że ludzie dążą do jego usunięcia bądź przynajmniej zminimalizowania. W reklamach, które mają straszyć specjalizują się przede wszystkim towarzystwa ubezpieczeniowe, przedstawiając czekające nas niebezpieczeństwa i jedyny środek zaradczy – swoje oferty. Czasem wykorzystuje się bulwersujące fotografię. Psychologowie twierdzą, że im bardziej lęk jest nasilony, tym bardziej jesteśmy aktywni na odbiór przekazywanych informacji.

Nostalgia

Ostatnim, często wykorzystywanym w reklamach czynnikiem, jest nostalgia. Ma ona za zadanie wywołać pozytywne emocje związane z beztroska minionych lat. Kiedy te emocje przeniesie się na polecany produkt, staje się on bliższy odbiorcy. Częste jest pokazanie, że dany towar kupował dziadek, syn, wnuk. Zakup jest traktowany jako rodzinna tradycja.

W dzisiejszym świecie ciężko uciec przed reklamami. Nawet ci, którzy uważają siebie za odpornych, nie są w stanie w ogóle nie poddawać się wszechobecnych komunikatom, wpływają one bowiem na naszą podświadomość. Dlatego warto, by każde zakupy dokładnie przemyśleć, a do sklepu chodzić z listą niezbędnych produktów.

Autor:
Angelika Szkuta

Komentarze do: Jak reklamy oddziałują na nasze życie?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz