Szukaj

Jak uczymy się będąc w stresie?

Naukowcy z Ruhr-Universität Bochum zbadali różnicę jaka występuje w aktywności mózgu u ludzi uczących się w stresie i bez niego. Psychologowie dr Lars Schwabe i profesor Oliver Wolf odkryli, że niezestresowane osoby uczą się bardziej świadomie, podczas gdy te narażone na stres zdają się na instynkt.



W ten sposób po raz pierwszy dowiedziono, że zdenerwowanie ma wpływ na to, które obszary mózgu zostaną wykorzystane podczas nauki.

59 uczestników badania podzielono na dwie grupy. Pierwsza musiała na 3 minuty zanurzyć rękę w lodowatej wodzie,wiedząc, że jest nagrywana przez kamery. Analiza hormonów pokazała, że zestresowało to badanych.

Druga grupa zanurzała rękę w wodzie letniej.

Następnie wszystkich poddano tzw. testowi przewidywania pogody. Mianowicie pokazano im karty z różnymi symbolami, których właściwe kombinacje zwiastowały deszcz lub słońce.


Uczestnicy musieli się nauczyć, który zestaw kart odpowiada za deszcz. Żeby tego dokonać, ich mózg – którego aktywność mierzył MRI - wykorzystywał skomplikowane strategie.

Badanie pokazało, że zrelaksowani uczestnicy skupiali się na pojedynczych symbolach, a nie całych kombinacjach. Świadomie zaadaptowali prostą strategię, podczas której aktywny był hipokamp – odpowiedzialny za pamięć długotrwałą.

Osoby zestresowane wybrały trudniejszą drogę i zapamiętywały całe kombinancje znaków. Robiły to podświadomie i nie były w stanie opowiedzieć o swojej strategii.

Podczas zapamiętywania aktywne było prążkowie mózgu (łac. striatum), które jest odpowiedzialne za nieświadome uczenie się.

- Stres wchodzi w konflikt ze świadomościa i celowym uczeniem się, zależnym od hipokampu – tłumaczy Lars Schwabe – dlatego mózg angażuje inne środki. W przypadku stresu to prążkowie kontroluje zachowania i funkcje uczenia się zostają zachowane.



red. Aleksandra Lasota-Barańska

Komentarze do: Jak uczymy się będąc w stresie?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz