Naukowcy z Ruhr-Universität Bochum zbadali różnicę jaka występuje w aktywności mózgu u ludzi uczących się w stresie i bez niego. Psychologowie dr Lars Schwabe i profesor Oliver Wolf odkryli, że niezestresowane osoby uczą się bardziej świadomie, podczas gdy te narażone na stres zdają się na instynkt.
W ten sposób po raz pierwszy dowiedziono, że zdenerwowanie ma wpływ na to, które obszary mózgu zostaną wykorzystane podczas nauki.
59 uczestników badania podzielono na dwie grupy. Pierwsza musiała na 3 minuty zanurzyć rękę w lodowatej wodzie,wiedząc, że jest nagrywana przez kamery. Analiza hormonów pokazała, że zestresowało to badanych.
Druga grupa zanurzała rękę w wodzie letniej.
Następnie wszystkich poddano tzw. testowi przewidywania pogody. Mianowicie pokazano im karty z różnymi symbolami, których właściwe kombinacje zwiastowały deszcz lub słońce.
Zobacz również:
Uczestnicy musieli się nauczyć, który zestaw kart odpowiada za deszcz. Żeby tego dokonać, ich mózg – którego aktywność mierzył MRI - wykorzystywał skomplikowane strategie.
Badanie pokazało, że zrelaksowani uczestnicy skupiali się na pojedynczych symbolach, a nie całych kombinacjach. Świadomie zaadaptowali prostą strategię, podczas której aktywny był hipokamp – odpowiedzialny za pamięć długotrwałą.
Osoby zestresowane wybrały trudniejszą drogę i zapamiętywały całe kombinancje znaków. Robiły to podświadomie i nie były w stanie opowiedzieć o swojej strategii.
Podczas zapamiętywania aktywne było prążkowie mózgu (łac. striatum), które jest odpowiedzialne za nieświadome uczenie się.
- Stres wchodzi w konflikt ze świadomościa i celowym uczeniem się, zależnym od hipokampu – tłumaczy Lars Schwabe – dlatego mózg angażuje inne środki. W przypadku stresu to prążkowie kontroluje zachowania i funkcje uczenia się zostają zachowane.
red. Aleksandra Lasota-Barańska
Komentarze do: Jak uczymy się będąc w stresie?