Według raportu, kilka popularnych strategii uczenia się jest nieskutecznych; zaś te skuteczne są rzadko stosowane. Studenci, odłóżcie zakreślacze i sięgnijcie po małe karteczki z obrazkami! Albowiem, niektóre z najbardziej popularnych strategii w nauce - np. podkreślanie, a nawet po prostu monotonne czytanie raz po raz - nie obiecują poprawy w kształceniu uczniów, jak mówi nowy raport opublikowany w Psychological Science in the Public Interest, czasopiśmie Association for Psychological Science.
W raporcie, John Dunlosky z Kent State University i zespół wybitnych naukowców z dziedziny psychologii dokonują przeglądu dowodów naukowych związanych z dziesięcioma technikami uczenia się, które są powszechnie stosowane przez studentów.
"Szkoły i rodzice wydają dużo pieniędzy na technologię i programy mające na celu poprawę osiągnięć studentów, choć często nie można im udowodnić, że działają jak należy", mówi Dunlosky. "Chcieliśmy zrobić szczegółową analizę dobrze zapowiadających się strategii, w celu nakierowania nauczycieli, uczniów i rodziców na techniki, które są skuteczne, ale jeszcze rzadko stosowane."
Na podstawie dostępnych dowodów, naukowcy dają swe rekomendacje dotyczące stosowania i przydatności każdej z nich.
Stwierdzono, że dziesięć przeanalizowanych tutaj technik kształcenia różni się pod względem skuteczności, a dwie spośród nich okazały się najlepsze.
Większość uczniów prawdopodobnie zna metodę polegającą na regularnym uczeniu się, w której korzysta się z małych karteczek samoprzylepnych lub odpowiedzi na pytania umieszczonych na końcu rozdziału podręcznika. Jednak studenci, którzy wolą uczyć się na ostatnią chwilę, nie są zaznajomieni z nauką krok po kroku rozłożoną w czasie.
Zobacz również:
Dunlosky i jego współpracownicy podają, że rozkładanie nauki w czasie i robienie sobie sprawdzianu z materiału przed wielkim testem jest wysoce skuteczną strategią uczenia się. Obie techniki pokazano uczniom w różnym wieku, zdającym testy różnego rodzaju i okazało się, że są one bardzo przydatne.
Dla kontrastu, pięć z technik zyskało bardzo niskie noty w kwestii skuteczności.
Warto zauważyć, że owe techniki są jednymi z najbardziej popularnych strategii uczenia się wykorzystywanych przez studentów, a w nich zawierają się streszczenia, zakreślanie, podkreślanie i czytanie raz po raz.
"Byłem w szoku, że niektóre strategie, których studenci używają powszechnie - takie jak czytanie w kółko i zaznaczenie podkreślaczem - dają minimalne korzyści w nauce. Tylko zastąpienie czytania w kółko na czytanie, ale w dłuższym okresie, może być skuteczne", mówi Dunlosky.
Więc dlaczego nie? Dlaczego studenci i nauczyciele nie używają strategii uczenia się, które okazały się być skuteczne i tanie?
Dunlosky i jego koledzy odkryli, że odpowiedź może być związana z tym, jak przyszli nauczyciele są kształceni.
"Strategie te są w dużej mierze pomijane w podręcznikach psychologii edukacyjnej, które początkujący nauczyciele czytają, więc nie dostają oni dobrego wprowadzenia, jak z nich korzystać podczas nauczania", Dunlosky wyjaśnia.
W rezultacie, nauczyciele rzadziej w pełni wykorzystują te łatwe w obsłudze i efektywne techniki.
Aby wypełnić tą lukę, naukowcy zorganizowali raport różnych modułów nauczania, tak aby nauczyciele mogli szybko zdecydować, czy każda technika będzie potencjalnie korzystna dla ich studentów, a badacze mogą łatwo ustalić, czego jeszcze potrzebujemy wiedzieć o tych strategiach.
Komentarze do: Jakie metody uczenia się sprawdzają?