Sieci społecznościowe mogą mieć znaczący wpływ na samopoczucie konsumentów, obniżając samokontrolę u niektórych użytkowników, jak stwierdza nowe badanie opublikowane w Journal of Consumer Research. Dr Keith Wilcox z Columbia University, jeden z autorów prac, mówi: posługiwanie się internetowymi sieciami społecznymi może mieć korzystny wpływ na samoocenę i dobre samopoczucie.
Aczkolwiek, podniesiona samoocena może mieć szkodliwy wpływ na zachowania.
Ponieważ konsumenci dbają o swój wizerunek w oczach najbliższych przyjaciół, posługiwanie się siecią społeczną podnosi samoocenę u użytkowników, którzy skupiają się na bliskich przyjaciołach w momencie surfowania w sieci. Ten chwilowy wzrost samooceny zaś prowadzi ich do mniejszej samokontroli po jej opuszczeniu, wyjaśnił szczegółowo specjalista.
Drugi autor badania, dr Andrew T. Stephen z University of Pittsburgh, dodaje: sieci społeczne mają znaczący wpływ na społeczeństwo. Facebook ma miliard aktywnych użytkowników. Przeprowadzone eksperymenty pokazały, iż portal ten obniża samokontrolę u ludzi, którzy skupiają się na swoich bliskich przyjaciołach.
Zobacz również:
Niska samokontrola objawia się na przykład tym, że użytkownicy ci częściej wybierają niezdrowe przekąski po opuszczeniu sieci.
Częstsze używanie Facebooka wiąże się także z wyższym BMI, z hulaszczym jedzeniem, większym debetem na karcie oraz niższą oceną kredytową, dodają specjaliści.
Rezultaty te są niepokojące, biorąc pod uwagę fakt, iż coraz więcej ludzi coraz więcej czasu spędza w sieciach społecznościowych.
Samokontrola jest niezbędna do utrzymania porządku społecznego i indywidualnego dobrego samopoczucia, a więc niby niewinny skutek może w rzeczywistości odbić nam się czkawką w przyszłości. Wyjątkowo prawdziwe jest to w przypadku nastolatków oraz młodych dorosłych, dla których sieci społecznościowe to część codzienności.
Komentarze do: Jesz czy wydajesz za dużo? To wina Facebooka!