Szukaj

Kochanie, porozmawiajmy o zdrowiu

O trudnych sprawach dotyczących krępujących dolegliwości zdrowotnych Polacy w wieku 35+ najchętniej rozmawiają z bliskimi im osobami – wynika z raportu kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła”, której inicjatorem jest marka TENA.


47% badanych jako najbardziej zaufaną w tych sprawach osobę wymienia swojego partnera – żonę lub męża. Rozmowę na takie tematy podejmują także ze swoimi dorosłymi dziećmi.



Ponad połowa mężczyzn (59%) wskazała swoje partnerki jako osoby, z którymi najchętniej porozmawialiby o wstydliwych dolegliwościach. Za to prawie ¼ kobiet (22%) takie tematy chciałaby omówić ze swoją dorosłą córką. Rola rozmowy z potomstwem o problemach zdrowotnych nabiera większego znaczenia wraz z wiekiem badanych, o czym świadczy wskazywanie syna lub córki jako rozmówców na tematy zdrowotne przez niemal co trzecią osobę po 60. roku życia. Miejsce zamieszkania i wykształcenie osób nie stanowiło czynnika różnicującego odpowiedzi.

Rozmowa kluczem do budowania relacji

Wstydliwe dolegliwości stanowią tematykę szczególnie intymną. O takich problemach chcemy rozmawiać z osobami najbliższymi lub z nikim. Wybór powiernika w sprawach zdrowia często świadczy o naszych relacjach i zaufaniu do bliskiej nam osoby.

Rozmowa jest podstawowym elementem budującym relacje z drugim człowiekiem. Skłonność do dialogu świadczy o więzi łączącej nas z bliską osobą. Podzielenie się swoimi obawami dotyczącymi zdrowia pomoże  zbudować lub też wzmocnić więzi rodzinne. Często jest to także moment, w którym osoba z krępującą dolegliwością, w wyniku przeprowadzonej rozmowy, po raz pierwszy decyduje się na działania, które pomogą jej sobie z nią poradzić.

Osoby starsze oprócz potrzeby dzielenia się swoimi wątpliwościami z dorosłymi dziećmi, chcą otrzymać wsparcie w poszukaniu konkretnego rozwiązania dla ich problemu – komentuje gerontolog prof. dr hab. Barbara Szatur-Jaworska, ekspert kampanii „CoreWellness - wewnętrzna siła”.

Zdaniem ekspertów kobiety bardziej niż mężczyźni interesują się swoim stanem zdrowia, a także zdrowiem swoich bliskich. Często to one są pierwszymi osobami, którym chcemy się zwierzyć i od których oczekujemy porady. Z moich obserwacji wynika, że kobiety mają już pewną wiedzę na temat dolegliwości uważanych za wstydliwe, jaką jest również nietrzymanie moczu. Rosnąca świadomość kobiet sprawia, że kolejnym i naturalnym dla nich krokiem jest poszukiwanie przez nich możliwości dzielenia się informacjami, doświadczeniem i emocjami z osobami bliskimi, a także z osobami z podobnym problemem – dodaje ginekolog, prof. Jan Kotarski, ekspert kampanii „CoreWellness - wewnętrzna siła”.


Jak przeprowadzić trudną rozmowę z bliską nam osobą?

Samo podjęcie decyzji o rozmowie na temat krępujących dolegliwości zdrowotnych jest już dużym wyzwaniem i stresującym doświadczeniem dla osoby borykającej się z takim problemem. Będąc powiernikiem bliskiej nam osoby, warto zastanowić się, w jaki sposób możemy zachęcić i ułatwić jej rozmowę, tak by osoba odczuwająca tego typu dolegliwości miała poczucie okazywanego jej szacunku i wsparcia.
  • Znajdź dyskretne miejsce. Rozmowy na trudne tematy potrzebują odpowiedniej oprawy.  Postaraj się znaleźć dyskretne miejsce, w którym będziecie mogli porozmawiać bez obecności osób trzecich. Rozmowę można podjąć np. podczas wspólnego spaceru, tak by nie przydawać jej cech jakiegoś specjalnego wydarzenia. Tylko w takiej sytuacji bliska Ci osoba będzie mogła szczerze powiedzieć o swoich problemach i obawach.
  • Zastanów się nad słownictwem, którym będziesz się posługiwać w takiej rozmowie. Tzw. wstydliwe dolegliwości wymagają opisu przy pomocy języka, który z jednej strony nie będzie nadmiernie specjalistyczny, a z drugiej – nie będzie zbyt dosadny.
  • Słuchaj tak, by zrozumieć. W trakcie rozmowy skup się na treści przekazywanej Ci informacji. Nie przerywaj swojemu rozmówcy, nie wchodź mu w słowo i nie staraj się od razu planować odpowiedzi. Zwróć uwagę na emocje, jakie podczas rozmowy towarzyszą drugiej osobie.
  • Okazuj uczucia. Nie broń się przed gestami, które pomagają wyrazić uczucia i przynoszą ulgę drugiej osobie. Często samo przytulenie bliskiej osoby czy inny ciepły gest potrafią zastąpić słowa.
  • Zaproponuj pomoc. Twoje obiektywne spojrzenie na problem może pomóc w szybkim znalezieniu jakiegoś rozwiązania. Czasami wystarczy pomoc w dotarciu do odpowiedniego specjalisty czy zakup środków i preparatów ułatwiających bliskiej Ci osobie funkcjonowanie podczas codziennych zajęć. Twoja pomoc będzie skuteczna tylko wówczas, gdy wcześniej poszukasz informacji na temat dolegliwości, o których chcesz rozmawiać, na temat zajmujących się tymi problemami specjalistów, form terapii i sposobów poprawiania życiowego komfortu pacjentów.
  • Bądź dyskretny. Bycie powiernikiem zobowiązuje. Nie dziel się powierzonym Ci problemem z innymi osobami. Pamiętaj, że jedna rozmowa często nie wystarczy do rozwiązania problemu. Zadbaj o to, by bliska Ci osoba czuła, że ma w Tobie wsparcie i że może wracać do rozmowy, zawsze wtedy gdy poczuje taką potrzebę.
Celem kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła” jest edukowanie społeczeństwa na temat możliwości prowadzenia aktywnego trybu życia przez osoby dotknięte problemem nietrzymania moczu, obalenie mitów na temat nietrzymania moczu jako dolegliwości osób starszych i schorowanych oraz zachęcenie kobiet do poruszania tego tematu podczas rozmowy ze swoim lekarzem.


Dodatkowe informacje:


W Polsce na nietrzymanie moczu cierpi ok. 3 mln kobiet. Wysiłkowe nietrzymanie moczu to niekontrolowany wyciek moczu w trakcie czynności związanych z napinaniem mięśni brzucha (kaszel, kichanie, taniec, ćwiczenia fizyczne). Jedną z jego przyczyn może być osłabienie mięśni dna miednicy. Problem ten w znacznym stopniu dotyka kobiety w okresie menopauzy oraz po przebytej ciąży. Naglące nietrzymanie moczu to objaw pęcherza nadreaktywnego. Pojawia się, gdy występuje nagłe odczucie parcia na mocz. Może być spowodowane nadwrażliwością pęcherza lub zaburzeniami w unerwieniu pęcherza.

Patronat nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Urologiczne i Polskie Towarzystwo Ginekologiczne. Organizatorem kampanii jest firma SCA Hygiene Products, producent marki TENA. Partnerem akcji jest Stowarzyszenie Osób z NTM „UroConti”.

Komentarze do: Kochanie, porozmawiajmy o zdrowiu

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz