Seniorzy, którzy od dzieciństwa mówili dwoma językami, rozumują szybciej niż ludzie monojęzyczni, według badania opublikowanego w The Journal of Neuroscience. W porównaniu do ludzi monojęzycznych, dwujęzyczni przez całe życie mają także inne wzorce aktywności mózgu, kiedy zmieniają języki.
Badania przeprowadzili naukowcy z University of Kentucky College of Medecine.
Dr Brian T. Gold mówi: odkryliśmy wartość regularnego stymulowania mentalnej aktywności przez całe życie.
Kiedy ludzie się starzeją, elastyczność poznawcza i powiązane z nią funkcje spadają. Ostatnie badania sugerowały, że dwujęzyczność może redukować ten spadek, co może wynikać ze stałego przechodzenia z języka na język.
Aczkolwiek, w czym różni się aktywność mózgowa między seniorami mono- i dwujęzycznymi, nie było do tej pory jasne.
Dr Brian T. Gold do swojego badania zaprosił zdrowych dwu- i monojęzycznych seniorów, w wieku od 60 do 68 lat. Poproszono ich o wykonywanie zadań na kognitywną elastyczność, jednocześnie przeprowadzając badania fMRI, które porównywało aktywność ich mózgów.
Zobacz również:
Po pierwsze, obydwie grupy wypełniły zadania poprawnie. Po drugie, ludzie dwujęzyczni byli szybsi, mimo że zużywali mniejsze ilości energii w korze przedczołowej, czyli w strefie, która jest powiązana ze zmianami zadań.
Dr Gold mówi: sugeruje to, że dwujęzyczni używają swoich mózgów efektywniej niż monojęzyczni.
Rezultaty te pokazują, że długa dwujęzyczność wpływa korzystnie na funkcjonowanie kory przedczołowej.
Dr John L. Woodard z Wayne State University mówi: badanie to dostarcza dowód na to, że istnieje powiązanie między konkretną stymulującą aktywnością poznawczą a funkcjami mózgu. Widzimy, że istnieją różne wzorce nerwowego funkcjonowania u ludzi mono- i dwujęzycznych.
Naukowcy porównali również aktywność młodszych dorosłych, w momencie wykonywania zadań na elastyczność mózgu. Okazało się, że młodsi uczestnicy generalnie byli szybsi niż starsi, a bycie dwujęzycznym nie wpłynęło na ich wydajność czy aktywność mózgu.
Komentarze do: Poznawcze korzyści płynące z dwujęzyczności