Szukaj

Poznawcze korzyści płynące z dwujęzyczności

Seniorzy, którzy od dzieciństwa mówili dwoma językami, rozumują szybciej niż ludzie monojęzyczni, według badania opublikowanego w The Journal of Neuroscience. W porównaniu do ludzi monojęzycznych, dwujęzyczni przez całe życie mają także inne wzorce aktywności mózgu, kiedy zmieniają języki.



Badania przeprowadzili naukowcy z University of Kentucky College of Medecine.

Dr Brian T. Gold mówi: odkryliśmy wartość regularnego stymulowania mentalnej aktywności przez całe życie.

Kiedy ludzie się starzeją, elastyczność poznawcza i powiązane z nią funkcje spadają. Ostatnie badania sugerowały, że dwujęzyczność może redukować ten spadek, co może wynikać ze stałego przechodzenia z języka na język.

Aczkolwiek, w czym różni się aktywność mózgowa między seniorami mono- i dwujęzycznymi, nie było do tej pory jasne.

Dr Brian T. Gold do swojego badania zaprosił zdrowych dwu- i monojęzycznych seniorów, w wieku od 60 do 68 lat. Poproszono ich o wykonywanie zadań na kognitywną elastyczność, jednocześnie przeprowadzając badania fMRI, które porównywało aktywność ich mózgów.


Po pierwsze, obydwie grupy wypełniły zadania poprawnie. Po drugie, ludzie dwujęzyczni byli szybsi, mimo że zużywali mniejsze ilości energii w korze przedczołowej, czyli w strefie, która jest powiązana ze zmianami zadań.

Dr Gold mówi: sugeruje to, że dwujęzyczni używają swoich mózgów efektywniej niż monojęzyczni.

Rezultaty te pokazują, że długa dwujęzyczność wpływa korzystnie na funkcjonowanie kory przedczołowej.

Dr John L. Woodard z Wayne State University mówi: badanie to dostarcza dowód na to, że istnieje powiązanie między konkretną stymulującą aktywnością poznawczą a funkcjami mózgu. Widzimy, że istnieją różne wzorce nerwowego funkcjonowania u ludzi mono- i dwujęzycznych.

Naukowcy porównali również aktywność młodszych dorosłych, w momencie wykonywania zadań na elastyczność mózgu. Okazało się, że młodsi uczestnicy generalnie byli szybsi niż starsi, a bycie dwujęzycznym nie wpłynęło na ich wydajność czy aktywność mózgu.

Komentarze do: Poznawcze korzyści płynące z dwujęzyczności

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz