Nawet na placu zabaw przyjaciele zdają się znać nas lepiej niż my sami. Wyniki najnowszych badań ujawniły, że nasi dziecięcy koledzy ze szkoły mogą przewidzieć nasze sukcesy w dorosłym życiu.
Lisa Serbin z Deparatamentu Psychologii na Uniwersytecie Concordii oraz Alexa Martin-Storey, absolwentka studiów doktoranckich na Uniwesytecie w Teksasie - obydwie są członkiniami umiejscowionego w Concordii Centrum Badań nad Rozwojem Człowieka, opublikowały online wyniki swoich najnowszych badań wskazujących, iż rówieśnicy ze szkolnych ławek są w stanie lepiej przewidzieć naszą przyszłość, niż my sami będąc w tym samym wieku.
- Badanie, znane pod nazwą Concordia Longitudinal Risk Project rozpoczęte zostało w 1976 roku przez moich kolegów z Departamentu Psychologii: Alexa Schwartzmana oraz Jane Ledingham, którzy pracują aktualnie na Uniwersytecie w Ottawie - powiedziała Serbin - W ciągu dwóch lat uczniowie z Montrealu będący na w pierwszej, czwartej i siódmej klasie kompletowali wizje przyszłego rozwoju kolegów z klasy, a także odnotowywali ich rozwój w dziedzinach agresji, nawiązywania przyjaźni oraz społecznego wycofania. Uczniowie dokonywali także oceny samych siebie.
Zobacz również:
W ciągu następnych dwudziestu lat, dzieci te były bacznie obserwowane przez naukowców, obserwujących i rozwój oraz wejście w okres dorosłości. Każdy z naukowców wypełniał ankiety „prowadzące” w latach 1999-2003. Przebadano około 700 uczniów. Ankieta obejmowała także miarę specyficznych cech osobowości owych dzieci już w wieku dorosłym, np. stopień neutoryczności, ekstrawertyzmu, otwartości, zdolności do kompromisów oraz sumienności.
- Jesteśmy w stanie odnieść obserwacje dzieci oraz ich rówieśników z dzieciństwa, do poszczególnych cech osobowości dorosłych - powiedziała Martin-Storey - Odkryliśmy że obserwacje i przewidywania rówieśników są znacznie bardziej zbliżone do późniejszej rzeczywistości, niż samoocenianie.
Na przykład dziecko które postrzega siebie jako zamknięte w sobie, w przyszłości będzie mniej skrupulatne. Z drugiej strony, dzieci których rówieśnicy postrzegali je jako zamknięte w sobie, w dorosłości cechuje niższy poziom ekstrawertyzmu.
- Kształtowanie osobowości ludzi dorosłych wiąże się z wieloma niezwykle istotnymi czynnikami, takimi jak fizyczny stan zdrowia, kondycja psychiczna oraz satysfakcja zawodowa - twierdzi Serbin - Informacje z okresu szkolnego mogą być wykorzystane, aby poprawić wyniki dzieci, pomóc im, a także ich rodzicom rozwijać poszczególne mechanizmy mające na celu ograniczenie zachowań agresywnych oraz zamykania się w sobie. Być może pomogą one w promowaniu zachowań prospołecznych.
Komentarze do: Rówieśnicy mogą przewidzieć cechy osobowości przyszłych dorosłych